jump to navigation

2011

Logboek vakantie 2011,

Dinsdag 26 juli 2011     Tiel Harderwijk. Geen wind wel regen.

Het weekend van de 23e maar gebruikt om bij te komen. Er moest nog wat gebeuren en het weer was echt shit…..

Woensdag 27 juli Harderwijk – Biddinghuizen.

Geen wind maar toch vertrokken op de motor. Een klein stukje gezeilt maar toch maar op de motor tot aan het 2e eilandje bij Nunspeet. Een heerlijk plekje aan de zuidkant van het 2e eilandje gevonden op 100m van dat eiland.

Lekker voor anker gelegen.  Gezwommen en een douche genomen. In de zon gezeten in de avond. Zoals Wil zei: het is echt een kadootje. Met de olielamp de nacht doorgebracht. In de nacht een keer gekeken maar alles ging goed. Op 2 ankers gelegen.

Donderdag 28 juli Nunspeet – IJsseloog wind 2/3bft N

In de morgen wakker geworden bij het eiland. Samen in het water gedoken en meteen lekker gedouched. Heerlijk warm water. Op de motor maar naar het Ketelmeer. Via de brug Elburg en de Roggebotsluis naar het Ketelmeer. Zeilen zat er niet in maar we hebben het wel geprobeerd. Alleen het laatste gedeelte van de randmeren, het rak voor het Keteldiep wilde het lukken. Dus lekker gezeild en het Ketelmeer op. We hadden koers die om het ondiepe plekje van het Ketelmeer naar de lagune van het IJsseloog zou leiden. Met heel veel schepen voor anker in de lagune.

Mooi maar harde koude wind tot in de nacht. Wij lagen niet helemaal vast door de harde wind. In de nacht bleek alles nog goed te zijn om 02.30 uur. Dus lekker verder geslapen.

Vrijdag 29 juli 2011, IJsseloog – Urk 4/5 bft NW

Eindelijk wind. Hoewel NW betekende dat we moesten kruisen. Eerst maar even benzine gehaald want het IJsselmeer op zonder kan niet. Naar Schokkerhaven gegaan en gebunkerd. Vandaar uit het Ketelmeer op. Oeps met 5 bft. We hebben de keus gemaakt om terug te gaan om in de luwte van het IJsseloog eerst maar de reeflijnen aan te brengen en in orde te maken. Meteen de eerste reef erin en toen pas richting het IJsselmeer.

Er kwamen hele buien aan dus toch maar het HH pak aan en Wil haar Scapinopak. Allebei de zwemvesten om gedaan want het ging goed tekeer. Onderweg keerden boten al om maar de dappersten gingen door. Zo ook wij. Heerlijk gezeild. Bij de Ketelbrug ging het natuurlijk heel erg tekeer. Ook de golfslag van het IJsselmeer kwam erbij. De moter moest op volle kracht om maar iets vooruit te gaan. Vooral tussen de brugpeilers waren de golven hoog en kwamen we haast niet vooruit. Maar ons dappere bootje bracht ons erdoor en op het IJsselmeer hebben we heerlijk gezeild. We hebben besloten om maar niet verder dan Urk te gaan want 43 Km naar Stavoren zat er niet in. Op Urk kwam een kennis van het landelijke dregteam SOAD langs en hebben we samen bijgepraat.

In de stad hebben we lekker visgegeten en we zijn vroeg onder wol gegaan. Met zwager Harry afgesproken dat wij morgen naar Stavoren zouden gaan om naar hun toe te zeilen. Zij lagen in Joure. Het plan gemaakt dat wij samen naar Sneek zouden gaan om daar de stad te bekijken. Morgen zouden we 3/5 bft krijgen dus moet wel lukken.

Zaterdag 30 juli. Urk – Lemmer 5/6 bft N

IJsselmeer met constant 4/5 met stoten van 5/6 dus heerlijk gezeild. Met ons mee voer een klein openbootje dat naar Lemmer moest en ook in de haven van urk had gelegen.

Golven van1,5 mzeker dus ik ben blij met Wil als vrouw. Zij heeft zitten te genieten evenals ik. Natuurlijk met onze HH en Scapino pakken aan. Na de Rotterdamse hoek werd het echt ploeteren. Bleek dat  het keukentje niet echt goed vastzat. Dus die lag door de roef heen.  Omstreeks  15.30 uur besloten dat het te lang zou duren om Stavoren te bereiken. Het was puur kruisen tegen de wind in en we moesten helemaal om het Vrouwezand heen. Dus in volle vaart halve winds naar Lemmer. Wel meteen doorgeschut door de Prinses Margrietsluis en stuurboord uit naar wrc Bekken – Islamar waar sauna en zwembad mogelijk was voor 5 euro.  In de avond na het diner met biefstuk met italiaanse groenteschotel lekker naar Lemmer gewandeld en in de stad een ijsje gegeten. Daarna moe maar voldaan terug.

Zondag 31 juli Lemmer – Joure Marrekriten

Vandaag zijn we op weg gegaan naar de marekriteplaats SN64D bij Joure. Via het Tjeukemeer uitgekomen op het Langweerder poule. We hebben weer een wereldreis gemaakt. De tweede brug moest draaien dus net toen wij erdoor wilden met groen, ging hij oprood en moesten wij volgas achteruit. Een rondje gedraaid en via kanaal 84 maar even  opgeroepen. Zij gaven geen antwoord maar draaiden de brug weer op groen- rood. In de avond op de marekrite dus de Mijn zwager Harry en Adrie met de Jadeze ontmoet. Het was even voluit door de modder maar we lagen ernaast.

In Joure was een balonwedstrijd dus 20 balonnen zeker gezien. Natuurlijk gekaart. Dus weer vertrouwd gezellig.

Maandag 01 augustus Joure – Grouw 2Bft N

Vandaag zouden wij elkaar in de passantenhaven in Grouw treffen. Wij zijn helemaal tussendoor gegaan. Dus via Akkrum. We hebben een hele wereldreis gemaakt maar hadden ontzettend veel geluk. De spoorbrug stond naar later bleek open.

Ook bij de bekende brug van de snelweg die niet zoveel draait konden wij gewoon doorvaren. Die mazzelaars.Ook hebben wij gebruik gemaakt van het aquaduct. In Akkrum even het stadje binnen gelopen bij de passantenhaven die op de kaart aan de verkeerde kant staat aangegeven van het water. Stadje was niks aan dus zonde van de tijd. Eindelijk heeft Wil een zonnebril gevonden en gekocht. In Akkrum lag alles helemaal vol omdat de brug niet eerder draaide dan 1300 uur. En toen wij kwamen was het 2 minuten voor die tijd. Wij mochten meevaren en gingen als derde door de opening. Hi! Aan het einde van de middag zijn wij voor anker gegaan op de hoek bij de Paenster EE en Wijde Ee. Dat is vlak voor het Pikmeer bij Grouw. Wij hebben heerlijk gezwommen. Daarna op naar Grouw. Met z’n vieren hebben wij door het stadje gewandeld en genoten van een ijsje op het terras. Maar weer geen tafeltje kunnen kopen. 2 boten verder lag een stel met een zoon, die hadden de boot van de broer geleend en konden nog niet goed varen. Was wel leuk om te horen. De mensen genoten wel.

Dinsdag 02 augustus Grouw Olde Faenen/ Princenhof 2 Bft Oost/NO

Vanmorgen lekker wakker geworden. De kerk van Grouw bleef dus de hele nacht doorluiden. Ook de halve uren. Eigenlijk niets van gemerkt. Met 2 boten afgereisd naar het Aquaverium. Dat was een hal met boten, een winkel enz. Was gezellig. Ook lekker koffie gedronken. Zij hadden een bavaria vn 8,70m te koop maar die was al bij een bedrijf verderop. We mochten wel even kijken. Later bleek dat de boot verkocht was maar dat een dag later de zekerheid zou geven. Zeker de moeite waard om aandacht aan te schenken want tot 1983 toen maakte Bavaria nog echt jachten en volgens een kenner zonder osmose. Op de marrekrite aan het Bleipet van de Olde Faenen (oude veen) ofwel Princenhoff hebben wij Jan en zijn vrouw ontmoet. Zij hadden een Delant 80 met achterkajuit. Wij mochten de boot bekijken en hij was te koop. Ook dit soort schip kwam voor ons in aanmerking. Er was een schipper aan het vissen maar hij ving niets. Lekker gezwommen en gedouched. De volgende morgen bleek dat wij lek geprikt waren door dazen. Er kwamen kleine motorboten met ijs, paling en drankjes langs. De marrekrite visser heeft daar maar de zoute haring gekocht.

Woensdag 3 augustus Princenhof – Sneek ½ bft O

Harry en Adrie zouden met een kennis gaan zeilen bij Grouw dus die avond daarvoor al afscheid genomen. Rustig opgestart met zwemmen douchen en koffiedrinken. Gekletst met Jan en zijn vrouw van de Delanta. Daarna op de motor op weg naar Sneek via het Prinses Margrietkanaal. Op zich ook weer een belevenis.  Via de spoorbrug en de brug bij de oude Schouw kwamen wij op het Sneekermeer. De oude sluis staat altijd open. Het skutsjesielen nog gezien vanaf een afstand. Maar we zijn  doorgevaren naar Sneek bij de jachthaven Domp 2.

Van hieruit naar de stad gelopen en bij de waterpoort foto’s gemaakt en de watersportwinkel bezocht. Ook hier geen tafeltje. Voordat wij binnen liepen hebben wij aan de BB kant van de Houkessloot nog gebunkerd bij Texaco. Mooi station. In de stad heerlijk en gezellig gegeten bij Onder de linden. Bekende naam. Aan boord nog wat gedaan en gaan slapen.

Donderdag 4 augustus Sneek – Heeg 3 bft W

Vandaag zouden we rustig opstarten maar we hebben van alles gedaan. Toilet overgezet naar bio spul, watergeladen enz. Daarna naar een reusachtige AH in Sneek. Leek wel of het een dag gratis was voor alle 90+ ers. Maar tegen 11.30 uur toch vertrokken.  Dwars door de stad Sneek en via de laatste stuiverbrug bij de waterpoort eruit. Kostte maar 2 euro dus viel wel mee. Wil heeft een video gemaakt van die tocht en ze heeft gezorgd dat hij opnam.

Via IJlst naar het Heegemar. Vanavond zou er weer een bui komen en wij wilden naar Heeg om voor een tafeltje te kijken. Dus naar de passantenhaven van Heeg gegaan. Lig je leuk. 12,50 euro. En je zit meteen in het dorp. Dus boodschapjes gedaan bij de watersportwinkels maar geen tafeltje gekregen. Wel een lekker ijsje gekregen van Wil, de goedzak. Beetje moe en afgetaaid terug en maar voor een hele nacht geboekt. De marrekrite moeten even wachten. Er was wel een stevig windje. Morgen weer. Grieke giros met shoarma gegeten en een pot rode bietjes. Mmmm. Op de avond eindelijk weer tijd om alles bij te werken in het logboek. Mijn lijf kon de warmte niet kwijt dus had eigenlijk willen zwemmen. Het regende de hele avond en alle stroom plekken waren bezet. Beetje balen dus.

Vrijdag 5 augustus – Heeg – Gaaspermeer 3 bft West

Vandaag wilden wij op het heegermeer zeilen maar je snapt het al: Skutsje seilen…… Dus maar lekker rustig gedaan. Er was een stroomplek vrij dus toch snel wat opgeladen. In de haven nog even zitten kletsen met de buren. Natuurlijk lag er een compromis 888 naast ons. Toch te groot zou ik zeggen. Ik heb nog drank gehaald want de Bacardi was al weer op. Wil drinkt nogal door denk ik. Toch maar lekker het meer op. De wind was iets gaan liggen want het was een straffe. Lekker gezeilt aan de NW kant van het Heegermeer want om 1400 uur zouden de wedstrijden beginnen. De eerste gelegenheid SB uit gegaan naar het Grote Gaastmeer via de Yntemasloot. Leuke plassen en lekker gezeilt.

Op een marrekrite FL 16 zijn we in het zonnetje gaan liggen en hebben we samen lekker gezwommen en de boot schoongemaakt op de waterlijn. Hij zag er gruwelijk uit. Meteen maar wat was opgedaan. Naast ons kwam een echtpaar uit Workum te liggen met , je raadt het al een Compromis 777. Dus weer info opgedaan. Deze zag er wel heel mooi uit. Toevallig vertelde die man dat zij begonnen waren met een etap22 en daarnaast hebben zij een opknapper, deze dus, gekocht. Het weer in het weekend ziet er niet goed uit. Ook dat zien we wel. We hebben net gegeten en Wil rust iets uit. Veel alcohol gedronken en vroeg naar bed waar wij …..!@#$%^&*()  censuur.

Zaterdag 6 augustus 3bft O Grote Gaastmeer – Heegermeer – Gaast

Heerlijk gezeilt. Zilt geen wind – KNMI wind 5/6 – Radio wind 5/7 met onweer wat wordt het: Heerlijk zeilweer. De hele dag Heegermeer. Ze weten er ook geen bal van. We hebben lekker gezeilt en zijn een plas verder gegaan dan de Grote Gaastmeer. Nl de Boterpol. Daar lagen wij met de wind beter. Lekker gezwommen en ook nog de boot verhaalt.

Een duitse jongen die engels wilde spreken met Wil had ons meteen al aangepakt toen wij nog kwamen aanzeilen. Stevige wind dus aan een andere steiger gaan liggen maar het ging goed te keer die nacht. Dus ook buiten de boot.

Zondag 7 augustus 4/6 bft ZW Gaastmeer – Heeg

Omstreeks 03.20 uur moest Wil even naar de wc en heb ik haar de kadootjes gegeven. Dus dag kon niet meer stuk. Het bleef buiten onstuimig. We hadden een lekker windje op weg naar Heeg waar Paul en Susanne zouden komen op de motor. Wij hadden ze dat afgeraden vanwege de wind, maar zij zagen het wel zitten. Vanaf het zuiden kwamen de opklaringen. Wij hadden afgesproken bij de passantenhaven maar het werd de jachthaven van de Eendracht midden in Heeg waar wij verleden jaar goed behandeld waren. Suus was bij de laatste rotonde gevallen althans zij had de motor laten vallen. Knipperlichtje stuk maar bij haar was alles ok. Gezellige dag gehad. Lekker gegeten op het terras. Daarna zijn ze weer 175 Km gaan rijden. Daar deden ze maar 2 uur over. De heenweg waren zij binnendoor gekomen en waren bij Aldwin langs geweest. Nadat zijn weg warn hebben wij het dorp nog rondgelopen en een ijsje gehaald. Daarna weer alcohol en lekker geslapen.

Maandag 8 augustus 4/6Bft ZW – Z – O – NW

Je ziet het aan de wind maar ze wisten er weer niets van. Wel dat het beestenweer was. Lekker uitgeslapen boodschappen gedaan en wc leeg gemaakt en water/elec. opgeladen. Plan de campagne gemaakt want ik werd gek van al die opties. Besloten dat wij via Stavoren naar het zuiden zouden gaan omdat de rest van de week ZW/W zou worden. Onderweg gegaan en voor de grap gezegd dat we wel op het skutsjeseilen zouden lopen en ja hoor ….. Op het Heegermeer alles vol van skutsjes en vooral kijkers. In de buien was het vol 5 en stoten van 6. We waren met 1 reef op weg gegaan maar het was nog niet te houden dus de 2e erin. De fok tussen 1 en 2 gezet. Dus een erg ruige tocht. Bij de afslag naar het Gaastmeer besloten dat het niet ging en met de motor naar de Ykemasloot gegaan. Bij het eerste meertje hiervoor zagen we dat we ook direct naar Gaast konden en wilden wij de passantenhaven zien. In de vaargeul kwamen wij vast te zitten. Ook niet leuk. Wij zaten echt tussen de boeien. De motor vol laten draaien  en toen kwamen wij los.  Snel weer terug naar de Ykemasloot en de derde marekrite opgezocht Vast gemaakt en een behoorlijke tent gebouwd. Soms leek het wel 7 Bft maar gemeten was 5/6 Bft. Het was ging behoorlijk tekeer. Lekker eten gemaakt en aan de avond begonnen. Morgen vermoedelijk hier overblijven. Overmorgen naar Stavoren. In de avond voor het eerst een film gekeken op de laptop. Goed te doen. Was Terug naar de Kust met Linda de Mol. Weer een nieuwe dimensie.

Dinsdag 9 augustus 5/7 Bft ZW? Gaastmeer

De hele dag in de marekrite gelegen. Het was meestal 5/6 Bft. Gezellige dag van gemaakt. Wil is gaan zitten met een boekje en heeft mij opdracht gegeven te klussen.Dus

allerlei kleine klusjes gedaan. Ook het stroompaneel vernieuwd. Tevens de navigatieverlichting voor aangebracht. Dus lekker gerommeld in opdracht van Wil. Morgen gaan we weer verder.

Woensdag 10 augustus 4/7 Bft  ZW – W – NW  Gaastmeer – Enkhuizen.

Vandaag vroeg op pad. 0830 gaan varen. Ja je leest het goed. Op het meer begon het al goed. De uitlaat sprong eraf. Met duktape geprobeerd er wat van te maken omdat het niet al te warm werd op dat gedeelte. Maar hij deed het weer. Dus door gegaan.  Lekker windje, zo ongeveer 4 Bft, en het kruisen op de Fluessen ging aardig want we hadden de ruimte. Met ons voer een duitser mee met een houten bootje zoals en BM maar dan met toptuig en een klein kajuitje. Het ging aardig op. Na de Fluessen moesten we op de motor want natuurlijk was de wind pal tegen. Dit zoals gewoonlijk deze vakantie. Wij noemen deze vakantie de : “Tegen de wind in vakantie”. Vertrokken met tegenwind en vermoedelijk ook afsluiten met tegenwind. Het motortje draaide wel maar ging aanmerkelijk langzamer. Na de Galammadammen en het Aquaduct nog even de Morra overgestoken maar het motortje kreeg het steeds moeilijker. Plotseling begon hij erg in te houden en dergelijke. Met fok en veel pijn e n moeite de Marina Friesland gehaald in Warns. Aan de kop van de eerste steiger aan kunnen leggen. De motor had het begeven. Gelukkig was de havenmeester een oud buitenboordmotor monteur. Hij kwam met een grotere plug als Boonstra had gebruikt en ik mocht daar in de werkplaats lekker rommelen Ik heb toen een plaatje gemaakt en samen hebben we die plug erop gezet, sicoflex erop, onder, over en opzij en het plaatje met een schroef, op het staartstuk gemaakt. Gaat nooit mee kapot zei die man en ik was dezelfde mening. Voor 22 euro was ik weer geholpen en liep het motortje erg oed. Hij haalde snelheden die hij nog nooit gehaald had. Bij wijze van spreken natuurlijk. Wij weer vol vertrouwen op weg. Maar het was wel een paar uur oponthoud. Maar snel sicoflex kopen. De brug bij Warns wachtte op ons terwijl wij achterliepen bij andere schepen. Aardig van de man. Ik zei al tegen Wil dat dit de brugwachter moest zijn waar Wil met onze wandeling verleden jaar van Warns naar Stavoren zo aardig tegen was geweest. Aardigheid loont. Ook de sluis was aankomen – vastmaken voor 3 minuten – losen gooien en de sluis in. Dus veel geluk. Hier zouden wij zien of het de buiten Marina Stavoren zou worden of Enkhuizen. Het was 4 Bft, groen water en regen maar ook 1530 uur dus wij zagen het wel zitten met onze gereviseerde motor. Heerlijk gezeilt op 210 met ons losse kompas. Plotseling zag Wil weer fietspadbetonning dus die moest van het Vrouwenzand zijn. Overstag gegaan en de vaargeul opgezocht. Bij deze slag zagen de noordtonnen van de vaargeul bij Stavoren liggen. De wind trok beoorlijk aan. Volgens kanaal 1 van de marifoon, Meldcentrum IJsselmeer, was er een waarschuwing van 4/5 bft ZW naar 5/6 ZW. Nou dat klopte aardig. Hadden we van te voren niet gecheckt. Stom van mij. In ieder geval een herkennington opgezocht dat bleek de LC2 te zijn. Wij zaten op de juiste weg. Het kompas nog een paar keer overeind gezet maar het ging heftig maar wel goed. Meer op snelheid gevaren. Wij kwamen ook precies op de kop bij Enkhuizen uit. De laatste uren op zicht contact gevaren. De windwaarschuwing was intussen al 7 bft geworden maar we hebben gewoon door gezeilt zonder te reven. Het zeilde gewoon goed en beter als met reef. De fok stond gewoon als een huis en dan yelt het kleinere grootzeil minder mee. Dus het Vrouwenzand weer overwonnen. Omstreeks 7 uur in Enkhuizen gekomen.22 Kmin 3,5 uur, gemiddeld ongeveer 6 Km/u, dus niet gek. Met 7 Bft en niet echt halve winds. We waren wel moe toen we binnenliepen maar de stemming was goed. Wil heeft weer een grens verlegd, was nog steeds blij en had het goed gedaan. Ze mag blijven als bemanningslid. Het IJsselmeer meldpunt meldde dat de hoogste golftop1,68 m, was.  In de Compagnieshaven aangelegd bij het tankstation en lekker warm gedoucht.We zijn de stad ingelopen maar alle cafetaria’s waren dicht. Bij de plaatselijke Donerland maar een shoarmaschotel besteld. Het was lekker. Aan boord een borreltje en lekker naar bed. Weer een avontuur beleefd. En dan te bedenken dat mensen fortuinen uitgeven en naar het uiteinde van de wereld reizen om een avontuur te hebben.

Donderdag 11 augustus Enkhuizen Waarschuwing 6 Bft ZW.

Vandaag weer een stormwaarschuwing. Dus wachten we af. Morgen wordt het gewoon 3/4 met W wind dus halve wind naar het zuiden. Vanmorgen hadden we een rode sticker aan de reling. Hierop stond dat we havengeld moesten betalen. Dit snel gedaan en hun bedankt dat zij ons hadden laten slapen. Wij mochten op de tankplaats blijven liggen tot zij om 12 uur een

ronde hadden gelopen en gezien hadden wat er leeg was. Dan zouden wij eventueel een box krijgen als die leeg was gekomen. Anders blijven we lekker liggen. Men had echter een mooie box voor ons gevonden op de buitenring. Hier lagen we grandioos. Fijne haven vinden wij.

We hebben nog zeker 2 dagen nodig om naar Harderhaven te komen. Deze dag hebben wij benut om Enkhuizen eens goed te bekijken. Vooral de bruine vloot die hier nesteld. Prachtige schepen gezien en genoten van de stad.

Vrijdag 12 augustus. W/ZW  3/4 Enkhuizen – Almere haven

Men had westenwind 3/4 beloofd. Natuurlijk was het meer ZW maar we hebben het naviduct genomen en daarna heerlijk gezeilt.  Natuurlijk weer leuk of we nu wel of niet de juiste koers hadden om het bij paard van Marken uit te komen.

Maar de stroom was op dus geen laptop. We gingen als een speer en uiteindelijk goed uitgekomen. Ook de IJM 15 gevonden. Hierna Bakboord uit en snel naar de brug. De wind nam aan het eind van de middag behoorlijk af. Op het Gooimeer waren wij de laatste. Helaas was ik iets te snel bakboord uit gegaan om een stukje van de bocht van de vaargeul af te snijden. Wie was dat ook al weer die meteen strafte? Nou het was “bonk” en vast. Motortje aan en terug gevaren. Niks aan de hand. Het duurde daarna niet lang en wij lagen weer gezellig in de verenigings haven van Almere haven.

Gedouched en de stad in gegaan. Dit keer was het koopavond. Lekker gegeten en op een terrasje een lekker drankje genomen. Het was een gezellig cafe met goeie muziek dus wat langer blijven hangen. Daarna moe maar voldaan terug aan boord. Verder vertel ik niet….

Zaterdag 13 augustus. 3 Bft  Almere haven – Zeewolde

Het begon weer aardig en de reis ging naar de thuishaven. De wind in de kont en op naar Spakenburg en de Nijkerkersluis. Het ging wel goed maar niet echt snel.

Na de sluis kregen we de bocht naar het noorden en de wind was gedraaid naar het noorden. Dus het laatste stuk op de motor gedaan. Het was jammer maar we konden terugkijken op een geslaagde vakantie. Weinig zon gezien maar veel avonturen beleefd en veel gezien en genoten en daar gaat hem uiteindelijk om.

We waren net op tijd weer thuis want de jongens hadden ons echt gemist. Toch ?????

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: