jump to navigation

2009

Dinsdag 28 juli 2009.

Wil moest die maandag nog werken dus op ons gemak die dinsdag de auto ingepakt en met goed weer vertrokken. Die dag lekker in Harderhaven gebleven en alle manieren geprobeerd om de surfplank aan boord te stallen. Dat lukte goed. Dus een nieuw stadium was ingegaan.

Woensdag 29 juli 2009.

Daar gingen wij dan het Veluwemeer op. Deze week zouden wij in de buurt blijven en gaan surfen. Helaas was er heel weinig wind en hebben wij gewoon gezeild en overnacht in de haven van het Ral eiland. De eerste poging om aan de westkant te liggen strandde vanwege het feit dat wij vast liepen. Dus toch maar weer aan de kade gelegen. DE havenmeesters van aquacentrum kwam om 6 euro havengeld te innen. Wil vroeg of zij dat op video vast mocht leggen. Nou dat vond zij maar vreemd maar het mocht toch.

Donderdag 30 juli 2009.

Omdat er een rug over Nederland zou trekken zijn wij binnen gebleven op het Ral. Was gezellig. Nog veel gekletst met Auke uit Lemmer. Ik heb nog een lijntje aangepakt. Maar het lijntje zat niet vast aan een bolder maar aan het anker. Dus daar hadden we niets aan. Met Auke nog een aantal keren in komende jaren contact gehad dus dat was leuk.

Vrijdag 31 juli 2009.

Wil heeft lekker gesurft en ik heb gezeild. In de avond hebben wij voor het eerst het anker laten vallen bij het kleine eilandje aan de rand van de gele boeien om de nacht achter het anker door te brengen. Spannend hoor.

Maar wel leuk en alles is heel goed gegaan. Alleen de speedboten bleven tot 23.00 uur langs varen. Een duwboot uit Urk (4023150) met daarnaast een motorboot kwamen ook bij ons liggen. Mooie foto’s gemaakt.

Zaterdag 1 augustus 2009.

Ja hoor, overleefd en om wakker te worden hebben we gezwommen. Dat werkte heel goed. Na het ontbijt is Wil gaan surfen en omdat er niet al te veel wind was ging het langzaam richting Harderhaven. Al varend de surfplank langszij en de mast met het zeil op dek afgetuigd. Omdat het zeil niet meewerkte heb ik een lijntje doorgesneden. Daarna ging alles goed. Laatste stuk op de motor gedaan omdat we nog op tijd bij de C1000 moesten zijn. Dus snel in de auto en boodschappen gedaan.

Zondag 2 augustus 2009.

Een klein regenbuitje. Het tentje omgedraaid maar dat was geen succes. Regendag dus.In de avond even een ommetje gedaan. Bij een stel die hoorde bij een Clever 23, Lady in Red, wat ideeen opgedaan.

Maandag 3 augustus 2009. Harderhaven – Ral eiland.

Dit is de dag waarop wij het grote avontuur zouden beginnen. Wij moesten nog wat dingen doen maar dan was de start. Met de auto naar Scherpenzeel om benzine en de laatste spulletjes te halen. Hierna nog wat reperaties en nog snel even de wc op een andere plaats gezet. Hier een uurtje aan gespendeerd, maar dan had je ook wat. De surfplank en wat spulletjes opgeslagen in en rond de auto.  Dus het was iets later geworden toen wij uitvoeren. Nog even een briefje bij Cor en Robin achtergelaten dat wij weg waren en toen de haven uit. Zeilend op weg naar de Roggebot. Gezien de wind (2 Bft) en het tijdstip van uitvaren zijn wij bij het Ral eiland maar ten anker gegaan om te overnachten. Natuurlijk kreeg ik weer de schuld dat het omzetten van de wc de schuld was van het late vertrek. (Niet verder vertellen maar ze had gelijk) Maar vandaag was de wereldreis echt begonnen.

Dinsdag 4 augustus 2009: Ral – Biddinghuizen naar Urk Op de motor vanaf het eiland bij Polsmaten naar de Roggebotsluis.

Vanaf Roggebotsluis tot aan het IJsseloog ook op de motor.

Van daar af eindelijk gezeild. Maar na de Kettelbrug viel ook alles weer weg en werd de motor gestart om die dag toch nog in Urk aan te komen. Aangemeerd bij de WSV Zuiderzee en dat is meteen in de haven SB uit. Simpel maar wel in een box. Hierna de stad ingegaan en verwonderd gestaan over de huisjes van het dorpje. Niemand heeft een tuintje voor of achter. Veel smalle poortjes. De vuurtoren van Rens gezien. Verder lagen veel schepen dus in het centrum voor de kade. Wij gelukkig niet.  Bij cafe restaurant WABU lekker gaan zitten en wilden wij eten. Er kwam een leuk dienstertje die heel vriendelijk was. Maar tijdens het opnemen van de bestelling kwam zij er achter dat de kok verdwenen was. Zij wist ook niet wanneer hij terug zou komen. Dus eerst maar even bellen. Even later was zij weer terug en vertelde ons dat de kok weer terug was dus kregen wij toch eten. Moe maar voldaan terug naar ons schip.

Woensdag 5 augustus 2009 Urk – Lemmer.

Na ons avontuur van gisteren zijn wij weer om 10.30 uur vertrokken naar het verre Friesland oftewel Lemmer. Dit keer konden wij met 2 a3 Bft blijven zeilen. Natuurlijk werd er gespinnakerd zodat wij zowat iedereen achter ons lieten. De snelheid was soms11 a12 km/u. Omstreeks14.00 a14.30 uur waren wij al op het meer voor Lemmer. Dus maar even voor anker gegaan bij een strandje bij het toegangskanaal van de sluizen van het Margrietkanaal. Lekker gezwommen dus en de ankerboei in top. Na het zwemmen nog even lekker niks doen in de kuip. Vanaf bakboord naderde een Duits zeilschip. Van uitwijken was geen sprake. Dus even goed in de gaten gehouden. Maar goed ook, want toen hij tot op50 mwas genaderd even heel hard geroepen. Hij schrok zich rot want had ons niet gezien. Op het laatste moment ging hij hard SB uit en verontschuldigde zich. Pffff scheelde niet veel. Dus de beschutte haven van de Friese hoek opgezocht. Dit was een luxe haven. Mooi sanitair en naast ons lag een jong stel. Hij had een T shirt van Slipknot dus al snel aan de klets. Ook hier weer snel de stad in gegaan. Lemmer was heel anders.

Het oude centrum werd doorklieft door een grachtenstelsel en daar kon men ook liggen. Gezellig maar druk. Eerst maar eens een ijssalon ingedoken en een lekker ijsje zitten eten aan de gracht. Genoeg te zien. Na een eindje wandelen maar een terrasje opgezocht bij een snackbar. Wil bestelde, dus lekker gegeten. Via een andere weg terug naar het schip waarbij wij bij een heel oud sluiscomplex kwamen. Vanuit de werkhaven kon men daar de stad in varen. Hier waren ook de huizen van de hoofdsluismeester en natuurlijk de knechten. Het was een heel speciale sluis. Een tweetal schepen wilde naar binnen schutten, maar de sluiswachter was even weg. Dus paniek. Gelukkig kwam er een ander. Misschien was ie even gaan eten of zo? De schepen werden geschut en de sluismeester maakte zijn rondje voor het sluisgeld. Toen hij terug was maakte Wil een opmerking zoals: Nou wij hebben je even zien werken en vinden het prachtig. De sluiswachter keek haar met een vernietigende blik aan. Hij gromde daarna wat en had niet door dat het vriendelijk bedoeld was. Zo verdween hij in het huisje. Iedereen moest (later) lachen. In de haven nog even een Sudoku gedaan en gaan slapen.

Donderdag, 6 augustus 2009: Lemmer – Andijk.       De grote oversteek.

Begonnen te zeilen en zelfs de spinnaker gezet maar ook die kon niet zorgen dat wij snelheid kregen dus na 12 km drijven op de motor gevaren tot 6 km voor andijk. In ieder geval dat laatste stuk lekker gezeilt. De haven is schitterend en het sanitair was luxe. Van een groot zeiljacht waren een 4 tal kinderen tot laat in de avond over de steigers aan het rennen dus dat was even wat minder.

Vrijdag 7 augustus 2009.  Andijk – Hoorn.  —— Wil Jarig ——-

Zoals vaak in de vakantie was Wil jarig. Ik heb haar verrast met een heus jarigjopje ontbijt.

Dit keer zouden de jongens niet komen. it had ik van te voren al gezegd. In Hoorn zouden wij die avond met z’n tweeen een feestje bouwen. Dus snel op pad gegaan. Na 2 Km veranderde de wind en moesten we een slag maken van meer dan3 Km. Toen we daarvan terug waren draaide de wind dusdanig dat iedereen de zeilen moest strijken en op de motor verder moesten. Via het naviduct richting Hoorn. Plotseling stopte de motor ermee. Bleek later dat de benzine op was. Gelukkig nog 10 liter reserve bij ons. Dus er al 15 ltr doorgedraaid. Direct na aankomst de stad in. Lekker gegeten bij een mexicaan. Fajida voor Wil en een ribb eye voor mij, met een aantal lekkere koude biertjes. Bleek dat ik een halfuur moest lopen voor benzine dus we kijken morgen wel weer. Leuk stadje en in een agenebbus avondwinkeltje, waar de centrum liggers moesten douchen, wat chips gekocht. Toch hebben we bij de platbodems een lekker ijsje kunnen eten. Wat wil je nog meer …..

Zaterdag 8 augustus 2009. Hoorn – Muiderzand Vertrek 10.30 en aankomst (39 Km) 15.30 uur

Met spinnaker een snelheid van 9 a10 Km/u en dat vanaf  Hoorn tot de M13 bij Muiderzand.

Geweldige zeildag met 3 a 4 Bft. In 1e instantie dachten wij koers te zetten op het paard van Marken. Later bleek het een nieuwe wolkenkrabber te zijn in Almere stad. De tocht langs Marken was leuk. Met NW wind hadden we ruime wind en dat met spinnaker….. Hier doe je het voor.

Na Marken aan een voorbij varend jacht gevraagd of zij foto’s van ons wilden maken en deze wilde mailen. Zo gezegd  zo gedaan en als het goed is zitten zij al in de mailbox. Dit is jaren lang DE foto voor ons geweest.

In de avond gewinkeld bij Muiderand en uit eten geweest bij de friettent. Toch blijf dit voor ons een gezellige haven om te overnachten. We hebben bij aankomst nog lekker gezwommen op het strandje.

Zondag 9 augustus 2009. Muiderzand – Harderhaven.

In 1e instantie zou het Horst worden. Toch wel lekker gezeild maar vanaf Spakenburg tot Horst op de motor. Darvoor nog met een fries stel opgevaren. Zij waren snelle tot ik de spinnaker in stelling bracht. Over en weer gelachen. Op het Wolderwijd gezeild en via de nieuwe passage uitgekomen bij het aquaduct. Natuurlijk was weer een groot motorjacht dat ons nog even wilde laten zien dat zij het voor het zeggen hadden op het water (?) hetgeen ons alle hoogte zou afnemen. Jammer dat er nog zoveel van die kl…z.. zijn die nog niet snappen hoe je moet varen. Maar omstreeks 19.00 waren wij weer op C29 in de Harderhaven.

Maandag 10 augustus 2009.

Harderhaven. Geen wind en later regen. Gaan winkelen was de bedoeling. Helaas was de accu van de auto helemaal leeg. Startkabels werkten niet. Toen heeft onze stratenmaker een andere accu gehaald en dat werkte wel. Bleek dat wij bij aanvang van de vakantie de surfplank in de auto hadden gelegd en dat hierbij het binnen lichtje is aangegaan. Tsja dat houdt geen auto een paar weken lang vol, dus ook die van ons niet.Toen dit opgelost was hebben wij Telstar bezocht waar Wil leuke dingen heeft gekocht. Daarna weer te buiten gegaan bij de C1000 te Biddinghuizen. Als diner een feestmaaltijd gemaakt. Biefstuk met krieltjes, appelmoes en speciebonen met als toetje een vruchtenmelange. Ook deze vakantie dus goed afgesloten.