jump to navigation

2010

2010 werd een speciaal jaar. Mijn zwager en schoonzus hadden ook weer een boot gekocht. Een deel van die vakantie hebben we gezamenlijk doorgebracht.

1e dag vakantie : 27 juli 2010 ——————————————-

De eerste dagen op het Veluwemeer gebleven. Ook nog een dagje met de auto naar Almere stad geweest. Leuk om eens te zien en ook nog wezen wennen aan de vakantie. De deur was in het water gewaait. Wil heeft de kuip schoongemaakt. Cor zou de volgende morgen de deur op duiken. Boodschappen gedaan en nog lekker 1.5 uur gezeilt. Tot er slecht weer aan kwam. Lekker hard gelopen en bij de koffie slagroom taart. 30 juli Was zo’n dag die je wil vergeten. waterpomp lekte dus ff slangenklemmetje aandraaien. Aansluiting brak af en net op het moment dat we 125 ltr water hadden getankt.  Slang dicht geknepen, touwtje eromheen en maar naar Elburg gegaan. Ouwe Oma Loedemans heeft ons weer goed geholen. De hele dag druk geweest. Op de kop in het vooronder de waterpomp gemaakt. Cor is gaan duiken en heeft onze deur weer teruggevonden. In de haven hadden twee mannen een mast proberen op te bouwen en hierbij viel een maststeun in het water. Ik heb hun ff die van ons geleend en gezegd dat Cor de maststeun zou kunnen opduiken. Scheelde ons weer een tientje. We waren nu voor 40 euro weer klaar. Lekker schoonschippen en de witte reling vernieuwd door de plastic reling hoesjes te vernieuwen. Nieuwe bougietjes in de motor gezet maar was eigenlijk niet nodig. Motor liep als een trein. Nog een paar noodzakelijke dingen gehaald zoals voorraadbakies, tafelzeiltje van het soort dat Wil nooit wilde hebben enz. Wil moest nog even snel naar de Etos in Harderwijk. Met de TomTom was dat een eitje. Zij kwam echter heel toevallig haar broer en vriendin tegen in de stad die ook een vakantiedag hadden. Zo zie je maar weer dat de wereld klein is. Snel ff gebabbeld en snel weer weg want Martin stond met de auto te wachten. Ik heb even Harry even telefonisch opgebeld. Dat was mijn zwager die de volgende morgen met hun boot zou komen om de vakantie te beginnen. De volgende morgen zouden zij naar Harderwijk komen en ging de vakantie beginnen door naar Ketelhaven te gaan. Daar zouden we weer verder kijken. In de middag/avond mooie zeiltjes gemaakt zodat we in de kuip ook uit de wind zouden zitten.  Hiervoor even bij Jan met de bankschroef van Cor, ringen in het zeil geslagen. Wil was razend enthousiast over het resultaat. In de avond alvast samen naar de kaart van Frieslands gekeken.

1 augustus 2010 – Aqua centrum Biddinghuizen.

Harry en Adrie zouden op gepaste tijdstip in Harderwijk komen. Dus wij zijn om 0700 uur opgestaan Bij het aquaduct kwamen wij elkaar tegen. Omstreeks 10.45 zijn wij met twee schepen richting Schokkerhaven gegaan. De wind wilde niet echt meewerken, maar men verwachtte ook pas na twee uur meer wind volgens Windguru op het internet.

De hele middag de spinnaker gevoerd. Hierdoor waren we wel iets sneller dan Harry maar omdat hij vanwege zijn diepgang geen last had van de waterplanten, moesten wij omvaren. Goeie he? Dus dat was de officiele reden waarom wij niet zo snel gingen. Voor anker gegaan bij de eilandjes. Onze kiel met de ratel opgedraait. Met de duikbril en een rolmaat gemeten dat het staat op 87 cm en de 30 erbij naar de waterlijn is dus 117m. Dus klaar voor Friesland. In de verte kwam er regen aan en het was al ongeveer 1600 uur dus besloten om naar Aquacentrum te gaan. Morgen weer verder. Misschien dat Schokkerhaven wel een eindpunt wordt voor deze vakantie als de wind zo blijft. Toch gezellig een stuk gewandeld en in het winkeltje en een ijsje gegeten. In de avond gekaarten bij Harry en Adrie aan boord.

2 augustus 2010 –>

Vanmorgen de reis om 10.45 uur gestart. Zeilen was toch geen optie omdat er geen wind was. Als er al wind stond hadden wij hem tegen en kruisen in de nauwe vaargeul lukt ook niet. Dus de hele dag op de motor. Voor de wind kon de giek niet ver genoeg dwars omdat de grootschoot te kort was. Dus bij oma Loedemans in Elburg afgemeerd en een nieuwe schoot gehaald. Weer 50 euro armer. Maar dan hadden we ook weer een nieuwe jerrycan brandspiritus en een nieuwe schoot. Zeiknat geregend (Martin) op de weg naar de Roggebotsluis. Daar was het weer een gezellige drukte.Voor de sluis kwamen Harry en Adrie ook weer bij ons varen. Samen de Roggebot door en bij elkaar blijven varen. Gemotort en besloten dat we bij de Ketelhaven zullen overnachten. Het is een simpele haven maar heeft wel een lekkere douche. In de haven was een stel dat nog niet kon zeilen maar wel een leuk klein jachtje gekocht. Dus toch maar even wat uitgelegd want zelfs het optuigen was nog moeilijk voor ze. We gaan vast aan hetfries wennen dus: Out Moarn.

3 augustus 2010 –>

Bij ons vertrek uit Ketelhaven bleek dat Harry al op het IJsselmeer was. Het was daar niet erg leuk volgens hem de golven waren te hoog. Het stampte te erg. Hij was al op de terugweg. Besloten om naar Zwartsluis/ Genemuiden te gaan. Via het Rampspoldiep en de Rampspolbrug zijn we terecht gekomen in de vluchthaven bij Genemuiden. Bij de rampspolbrug via kanaal 20 Marifoon contact opgenomen met de bruggewachter. Tijdens het gesprek gingen de schroefjes uit de beugel en viel de marifoon naar beneden. Dus snel de marifoon aan de brandblusser geknoopt en de draadjes aan elkaar geknoopt. Toen hadden we weer contact met de bruggewachter.

De vluchthaven was moeilijk te zien vanaf het vaarwater maar Harry was er al eerder geweest. Er lagen behoorlijk veel schepen in het kleine haventje. Van daaruit naar Genemuiden gelopen om boodschappen te doen. Dat was dus3 Km heen en ook weer3 Km terug lopen. Dat was geen probleem voor zulke sportieve zeilers. Wij zijn ook bij de bank geweest waar Adrie in het jaar 18 honderd en zoveel heeft gewerkt. Lekker gegeten en wat gedronken. Bij terug komst wat naar het lek geluisterd en de marifoon gemaakt!

4 augustus 2010 –> Genemuiden – Ossenzijl

Het was een regenachtige dag. Vanaf Genemuiden, waar ik een voor mij bekende bedrijven zag, zijn we naar Ossenzijl getrokken. Bij de brug van Muggebeet moest de mast naar beneden. Als we dit niet deden zouden wij 35 Km moeten omvaren. Voor ons was het geen probleem. Met de spinnakerboom en wat lijnen hadden wij de mast zo naar beneden. Ongeveer 100m varen en hij kon alweer omhoog.

Voor en na de brug zijn voor de mast te strijken speciale remmingwerken gebouwd. Voor die tijd zagen wij de Harriet, dat was een catamaran die wij in de Ketelhaven ook gezien hadden en waarmee wij uitgebreidt hadden staan kletsen. Deze was omgekeerd omdat zij de mast niet konden strijken. Ook zij wilden niet via het IJsselmeer omdat het weer te slecht was. De vrouw wilde geen hoge golven dus die zochten een andere weg tussendoor. Al met al viel de hoeveelheid regen best wel mee.

Gelukkig was het droog toen wij de Weerribben doorvoeren. Tsjonge wat is Nederland toch mooi. Bij de het infocentrum van de Weerribben hebben wij in de jachthaven De Kluft overnacht.

5 augustus 2010 –>

Eerst maar eens naar het infocentrum gegaan en alles bekeken. Wil heeft een paar boekjes gekocht over vlinders. Voor het eerst in ons leven hebben we vlinder kastjes gezien. Dus dat wordt bouwen voor mij na de vakantie. Deze dag zou de tocht gaan naar de Marekrite haven bij de Langweerder wielen aan de kant van Joure. Dus vandaag zouden wij Friesland binnen varen. Eigenlijk zou dat de eerste buitenlandse haven worden. Bij de mr. HP Linthorst Lomansluis (wie verzint toch van die onmogelijke namen) die ligt bij Wolvega, zijn wij Friesland binnen gevaren.

Bij die sluis viel ons weer op dat motorboot vaarders nog wat toeren vermeerderen om toch maar net voor iemand aan te komen bij een sluis of een brug. Bij het wachten met plezier gekeken naar die schepen die helemaal verwaaiden en dwars op het vaarwater liggend niet meer wisten wat zij moesten doen. Leuk als dan een heleboel boten uit een sluis komen. Op dat moment zie je ook meteen of de bemanning nog lang een gezin zullen vormen of niet. Via Echtenerbrug kwamen wij het heuse Tjeuker Mar op. Aan de overkant bij Sanwetter weer het kanaaltje in door een natuurgebied. Dan moeten we nog de A6 onderdoorvaren. Dus daar even vastgelegd omdat deze brug niet de hele dag draaide maar alleen op bepaalde tijden. Via Scharsterbrug en Boomzwaag kwamen wij op de Langweerder wielen. Hier ook lekker kunnen zeilen. Na het passeren van de 2 bruggen kwamen wij aan op de Marrekrite SN64D, waar Harry al lag gemeerd.

6 augustus 2010 –>

De eindbestemming zou deze dag liggen in Heeg. Tot nu toe hadden wij de tocht binnendoor met het fokje volbracht. Heerlijk simpel en met een redelijke vaart. Nu stond de wind helemaal verkeerd en werd het de hele dag motoren. Niet leuk dus. Nu kwam het verschil tussen buitenboordmotor en een inboard aan bod. Harry en Adrie gingen via het Sneeker meer omdat daar die dag het skutsje zeilen was. Voor ons was dat veel te ver om. Dus zijn wij via de Langweerder wielen, Prinses Margrietkanaal en het Johan Friso kanaal naar Heeg gegaan. Toch nog een stukje kunnen zeilen. Op het Margrietkanaal nog gezien dat recreanten hun kleiene bootje zomaar onverwachts voor een lege binnenvaart van 110m durven te gooien. Ongelooflijk. Op het Friso kanaal voeren wij rustig aan stuurboordswal in de richting van Heeg.  Achter ons kwam een binnenvaartschip die langzaam ging oplopen. Plotseling zag ik echter dat een matroos de dekwasslang aan dek had laten liggen. Deze spoot een straal water dwars uit aan stuurboord. Je snapt wel dat wij aan die kant voeren. Dus de marifoon was de redding en de schipper vloog naar buiten om die slang weg te halen. Wij blij anders waren wij echt helemaal nat gespoten. Lekker gezeild op het Heegermeer.

Hierna in de haven gegaan omdat wij wilden bunkeren, toilet legen en boodschappen wilden doen. Van de havenmeester mochten wij gratis even in de haven liggen en toilet legen en boodschappen doen. Echter toen wij terug waren was de havenmeester weg en konden wij niet bunkeren. In de stad echter wel het heuse kantoor van Stentec gezien en een hele leuke watersport winkel bekeken. Hier hebben we eindelijk de Marrekrite- en de Friese vlag kunnen bemachtigen. Nu waren wij dus legaal in Friesland. Omdat Wil morgen jarig is heb ik een als kado een echte dekdouche gekocht. Deze warmt op in de zon en kan je aan dek lekker douchen. Deze wilde zij ook graag hebben. Als we dan eens niet in een haven liggen kunnen wij toch lekker douchen. Harry en Adrie lagen al op een Marrekriteplaats aan het Friso kanaal, dus moesten wij iets terug varen. Omdat die havenmeester zo aardig was zouden wij de dag daarop weer bij hem gaan bunkeren. Deze Marrekrite, de FL26, was ook heel leuk.

7 augustus 2010: Verjaardag Wil –>

Nou dat was een verassing. Vooral omdat Harry en Adrie erbij waren sinds tientallen jaren. Wij waren altijd op vakantie als Wil jarig was. Dus extra-extra verrassing. Maar aan het eind van de dag kwam er nog een. Eerst maar eens terug naar die aardige havenmeester en daar gebunkerd. Toen maar de Heegerzee en de Fluessen op.  Veel wind en af en toe regen. Omdat Wil tijdens de regen niet naar binnen wilde had zij een waterdichte oplossing gevonden. Zij had een aantal poncho’s van de Primera meegekregen van Bas, haar primera baas.

Geen gezicht 2010 was ontstaan. Toch wel lekker gezeilt. Via de Galmadammen, de Morra en de Geeuw kwamen wij in Harns. Dat ligt vlak bij Stavoren. Harry was ons voorgegaan en had in de jachthaven van Harns, bij een “ijskar” een ligplaats gevonden. Wij hadden deze haven uitgezocht en ook al gereserveerd voor een etentje. Maar wij zagen nergens een ijskar. Wil had dit echter doorgekregen via de GSM van Harry. Je snapt het al. Later bleek het niet een ijskar maar een hijskraan te zijn. Tsja soms is telefoneren wel moeilijk. Dus afgemeerd en WIl had het helemaal naar de zin. De havenmeester gaf door dat hij de volgende dag wel zal komen. Ik ben even gaan wandelen en kwam terug met onze 2 zonen. Surprise!!!! Zelfs in Harns wisten zij ons te vinden. Dus de rest van het jaar kon ik niets meer fout doen bij Wil. (Later bleek het een dag te zijn…:-)) Dus Met broertje, schoonzus, de 2 zonen en man een leuk etentje gehad op de jachthaven. Alleen kon je daar niet pinnen. In het dorp was nergens een pin automaat. Maar gelukkig was iedereen daar familie van de lokale kroegbaas en kon je daar gewoon geld halen in de kroeg. Natuurlijk hadden wij eerst de verkeerde kroeg (er waren er wel 2 dus) bezocht maar dat werd snel rechtgezet.  Na het eten hebben de jongens de thuisreis aangevangen en zij vroegen zich af waar de verjaardag van hun moeder nog meer in een uithoek gevierd zou worden.

Zondag 8 augustus 2010 –>

Harry en Adrie vertrokken al vroeg naar huis. Voor ons tijd om een rustdag in te bouwen. Het zou regenen maar dat viel reuze mee. Wij hebben de wandelschoenen aangetrokken en zijn naar Stavoren gewandeld. In Harns ben ik in het hokje van de bruggenwachter geklommen en heb een praatje met hem gemaakt. Vooral gevraagd hoe je in Stavoren kon komen. Dus na een duidelijke uitleg kon het niet verkeerd gaan. Na een uurtje doorstappen waren we er. Het was een gezellig plaatsje en natuurlijk moest ik even lezen hoe mijn vriendin, het vrouwtje van Stavoren, het maakte.

Tsjonge wat een triest verhaal. Uiteindelijk hebben wij aan dat verhaal ook de grote droogt van het vrouwenzand, buiten Stavoren er aan overgehouden. Wil je weten hoe het zit kijk dan naar: http://stavoren.nl/vrouwtje_van_stavoren. Het was gezellig druk in de haven. Na een lekker ijsje te hebben gegeten via de stad terug gewandeld naar Harns. De bruggenwachter zwaaide enthousiast naar ons bij terugkomst. Lekker zo’n dagje rusten.

Maandag 9 augustus 2010 –> Lagen wij lekker te slapen, gemeerd liggend bij de ijskar/hijskraan toen wij opeens werkgeluiden hoorden, heeeeeel vroeg in de ochtend. Volgens Wil werd er ook geklopt maar wij hebben niets gehoord althans zo deden wij want wij wilden er nog niet uit. Gelukkig konden wij rustig wakker worden en daarna heb ik de havenmeester opgezocht en alles betaald. Vol goede moed op weg met het motortje naar Stavoren. Wij hadden deze stad al de vorige dag bekeken dus dat was niet nodig. Alleen de Johan Frisosluis moest nog genomen worden voordat wij op het IJsselmeer konden zeilen. Bij die sluis bleek men een fuik te hebben voor de sport en over bakboord was het gewoon aanschuiven. Wij hebben echter wel 3 uur gedaan om hier doorheen te komen. Bleek dat de tegenhanger van het skutsjezeilen op die dag wedstrijden net buiten Stavoren hadden.

Dus al die skutsjes moesten ook door die kleine sluis. Pfffff. Maar we hebben het overleefd en pas om 12.30 uur waren wij buiten. Wat een mooi gezicht die skutsjes. Maar wij moesten nog een heel stuk motoren. De wind was niet zo hard en wij moesten om het vrouwenzand heen en dat is een heeeeeeel eind. Stomme schipper met zijn tarwe. Maar toen met pc navigatie naar Lelystad/Urk.Wij hadden eigenlijk een planning gemaakt om naar Medemblik te gaan, maar de wind werkte qua richting niet mee dus werd het Urk. Zo gaat dat in de vakantie met een boot. Het belangrijkste is dat je zeilt en niet waar je uitkomt. Uiteindelij kwamen wij om 19.00 uur aan in Urk. Snel boodschappen gedaan en vis gegeten bij Baas. Natuurlijk lagen wij weer in de Zuiderzee jachthaven bij Henk Smit van SOAD, het landelijke dregteam dat zoveel goeds doet net zoals de KNRM. Zie de volgende link: http://soad.opurk.nl/index.php. Het team van vrijwilligers helpt bij het dreggen om de familie zo snel mogelijk zekerheid te geven. Ik heb vaker met dit team mogen helpen en ben daar erg blij mee.

Dinsdag 10 augustus 2010

In de nacht een beetje liggen rijen. De box was wel 10 m dus we lagen achter met een lange lijn. In de ochtend was het al raak. De berichten gaven aan dat er een trog in het westen over NL zou gaan en dat 6 Bft werd verwacht. Zo zag het er wel uit. Om 0900 uur was het al 5 Bft. Daar kwam bij dat de wind vanuit Lelystad kwam. Wil gaf als alternatief een tussenstop op het Ketelmeer bij het IJsseloog maar dat was net zo ver als Lelystad. Verstandig gedaan en afgewacht wat de bui ging doen want verder waren de berichten dat later de wind zou gaan liggen. Dus naar met reddingvest om en met 4 Bft naar buiten gegaan. Af en toen was het constant 5 met een vlaag naar 6. Zekerheidshalve koers op Ketelbrug en daar aangekomen zagen wij dat onze snelheid groot was. Vanuit Urk hadden wij in de haven al een reef gezet waar wij nu profijt van hadden. Het ging heel lekker en we zagen weer dat wij heel hoog konden met de Etap. Dus koersgezet naar de Marina in Lelystad. Daar waren wij omstreeks 16.21 uur, volgens de nota van de havenmeester. Dus binnen 3,5 uur hebben wij zowat 30 Km, inclusief kruisen, afgelegd. Toen ik mij meldde bij de havenmeester vroeg deze wat de afmetingen waren. Ik zei toen 6,6 m en dan beoelde ik de lengte en niet de breedte. Dit omdat er alleen maar heeeeele grote schepen in die marina lagen. Hij begon te laggen en vertelde dat hij ook voor onze boot een mooie box had. We lagen wel aan een steiger met aan de overkant een 50 voet schip.  Even in de giga watersportwinkel gekeken en lekker eitjes gebaken op de kebabbroodjes. Heerlijk dus. Na het lek hebben gezocht, gedouched en gekaart zijn wij lekker gaan slapen. Morgen naar Volendam.

Woensdag 11 augustus 2010

Vanmorgen door de sluis van Lelystad gegaan. daarna zeilend langs de Batavia en mijn visstropersgebied gevaren.

De boot was niet bemand en lag wel gemeerd op de plaats. Was 4 Bft dus de reef eruit gehaald voordat we het Markermeer op gingen. Stom dus want er stond 5 op het meer. Golven tot 1,5 a 1,6 m dus behoorlijk. Wij beiden vonden het prachtig. Maar natuurlijk stond de wind verkeerd en kwam het vanuit Volendam. Opgekruist op koers 300-310. Duurde tot 1600 uur ongeveer tot we weer een beetje bij land waren en bleek dat het nog boven de Appelhoek was waar we voeren. Dus door de hoge deining was de snelheid klein geworden. We hadden zowat 5 uur gevaren om aan de overkant te komen. Het was wel mooi zeilen vonden wij. Wij hebben de optie bekeken om in de vluchthaven van Wijdenes te overnachten. Maar eerst even gekeken hoe de snelheid zou zijn als we een halve windse koers naar Volendam zouden varen. Het bleek dat we vlogen. Binnen 2 uur waren wij in de Marina van Volendam. Een heel mooie marina overigens. Alles superdeluxe en eigenlijk een van de goedkoopste havens. Gegeten op de havendijk van Volendam en nog lekker gewandeld.

Even bijgepraat in de haven met mijn plaatselijke vriend.

Jan, Monique, Nick en Simon niet gezien. Wederom een cultuurshock voor Wil dus.

Donderdag 12 augustus 2010 –>

Vanmorgen wakker geworden in de stad van BZN, Annie Schilder en Jan Smit, maar weer niemand gezien. Boodschappen wezen doen en lekker ontbijt gehad. Nog steeds vol verbazing over de moderne en super mooie Marina. En dat voor maar 11 euro en met turbo wc’s. De watersportwinkel aan de haven was erg gezellig. In Volendam nog even gekeken naar een koelkast. Leuke info gekregen en gezien dat je dus gewoon een koelkast met compressor moest hebben. De trossen los en naar buiten gevaren. Toen we de Gouwzee uit kwamen zagen wij een diep zwarte bui vanuit onze kant naar Lelystad gaan. Er kwam ook een windhoosje uit. Dus die staat op de video. Er was geen wind en Guru gaf aan dat na 12.00 uur de wind zou komen en draaien naar het westen. Dat deed het ook. Super koers vanuit de Gouwzee naar boei IJmeer 15. Van daaruit voor de wind de brug onderdoor en naar de WSV Almere haven gevaren. In die haven lagen wel 5 Etappes 22. Dus leuk om even te kijken. In de avond even naar de haven en het centrum gekeken.

Leuk stadje. Leuk om eens overdag te doen dus dat maar op het lijstje gezet. In de avond vroeg naar bed om morgen op tijd op reis te gaan naar huis.

Vrijdag 13 augustus 2010 –>

De laaste reisdag. We hadden de wind aardig staan. Alleen op het Eemmeer moesten we ploeteren om aan de wind Spakenburg te halen. Natuurlijk weer een hark !@#$%^&*( tegen gekomen. Wat gebeurde er? Na de brug,  buiten de vaargeul hoogte gaan lopen en konden wij net, echt net, Spakenburg halen. Dus wij voeren naast de vaargeul op het fietspad en wij moesten de geul naar de Eem oversteken. Geen kip op het water alleen een motorkruiser en wij. Die kruiser voer met ons op en kwam ook vanaf het Markermeer. Wij hoorden nog dat hij harder ging varen om voor ons in de geul naar de Eem te komen. Die kruiser wilde laten zien dat hij strikt gezien voorrang had. Dat wij daardoor moesten uitwijken en onze hoogte zou verliezen snapte hij natuurlijk niet. Hij wilde niet wijken. Ik haalde mijn armen op zo van waar is dat nou voor nodig. Hij kwam kwaad naar buiten en dat schreeuwde dat hij tuurboordswal wal aanhield in de geul dus voorrang had. Zijn vrouw vond dat hij groots gelijk had. Naar zijn mening moest ik maar eens mijn vaarbewijs gaan halen. Ik heb hem verteld dat ik ze allemaal had maar hij vermoedelijk niet. Die drop … !@#$^&#@!@#. Er bestaat ook nog een zoiets als goed zeemanschap hetgeen ook in dezelfde regels is geregeld. Zielig die mensen. Zij weten enkele regeltjes maar kunnen niet varen. Als die motorbootvaarder (schipper kan ik het niet noemen) dit ooit zal lezen hoop ik dat hij snapt hoe zielig hij is. Dus hoogte kwijt en moest er weer een extra slag gemaakt worden. Verder liep alles goed. De Nijkerkersluis was weer gezellig en hebben wij even gekletst en opgevaren met een stel dat uit Zeewolde kwam. Na de bocht hebben wij de spinnaker gehesen dus vlogen wij alles voorbij. Dus via het aquaduct de haven in en naar huis. Leuke vakantie en veel beleefd en gezien.

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: