jump to navigation

Renovatie Dragonfly II

Van een opknap etap naar de Dragonfly II is een grote stap.

Maar toch zal ik proberen hier uitleg over te geven. Ik doe dit omdat ik veel geleerd heb van andere zeilers bijvoorbeeld van het zeilersforum en in de haven. Misschien dat hier ook iets staat wat een ander zou kunnen helpen.

Het begin.

De etap die wij hebben gekocht had al 5 jaar op de wal gestaan in de verkoop. Alle electronica die het juis leuk maakt was kapot. Verder zag het schip er niet uit en had het last van Craquele (kleine haarscheurtjes) zodat het er niet echt aantrekkelijk uitzag. Wel was het schip technisch in orde. Op aangeven van diverse mensen zijn wij het eerste jaar gaan varen. Op die manier konden wij zien wat wij anders wilden doen. In de tussentijd had ik de gelegenheid om mij goed te laten informeren over de werkzaamheden en de materialen. Eerst even wat foto’s omdat deze het meest zeggen:

Het craquele was alleen maar op de rand van het roefdek en iets op het voorschip bij het raampje. Dit heb ik goed geschuurd en met een de heel dunne Marine Primer van Epiphane in een paar keer volgegooid en bijgewerkt. Hierdoor verdwenen deze scheurtjes en werd het weer een nette rand.

Het kozijn waar de deur op rust was totaal verrot. Ik heb dit helemaal verwijderd en een nieuwe rand in gemaakt. De deur sluit weer goed en alles is met kit goed afgedicht zodat het de eerste decennia niet meer gaat rotten. De gaten van de apparatuur die verrot was heb ik met polyester matjes dicht gemaakt en vlak geschuurd.

De teakhouten dekjes heb ik schoongeschrobt en geschuurd. Daarna weer lekker in de olie gezet. De vallen en de schroten in de wasmachine gewassen. Ik heb ze bij het verwijderen vervangen door dunne touwtjes. Hierdoor kon ik de schonen vallen weer makkelijk door de mast krijgen.

De moter is in het eerste jaar 2 keer tijdens het varen stil gevallen nadat hij eerst het toerental verminderde. Achteraf bleek dat deze motor altijd in zoutwater heeft gevaren maar niet gespoeld was toen men het schip ging verkopen. Nadat een bedrijf alles weer in orde had gemaakt zijn wij nooit meer in de steek gelaten door de motor.

Alle belangrijke onderdelen zoals de lieren zijn uit elkaar gehaald en gesmeerd. De start en stop knoppen van de motor zijn vernieuwd. De oude accu is vervangen door een 80 Ah AGM accu. Deze Victron accu is gegarandeerd voor een heleboel keren starten en vooral leeg trekken van de accu als boordnet.

De ruitjes heb ik verwijderd en vervangen door nieuwe kunststof ramen. Gewoon bij de glashandel advies ingewonnen en met een decoupeerzaak voorzichtig het kunststof uitgezaagd. Gaatjes geboord en met marine kit van bison de ramen weer geplaatst.

Alles uit elkaar gehaald en gesmeerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben geen jachtenschilder maar het zag er weer netjes uit.

 

 

 

 

 

Het Het hele schip geschuurd en met 3 lagen 2 componenten lak van Epiphanes weer wit gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

Zo zag het schip er opeens heel anders uit.

Dit keer met blauw het schip een leuke tint gegeven.

De kiel bewoog nog goed. Met de ratel de heb ik de diepgang voor de randmeren op 1,20m gezet.

 

 

Het ingebouwde toilet (zie hiernaast) bevond zich bij de slaapplaatsen in de voorpunt. Ik heb deze verwijderd en een nieuw chemisch toilet gekocht. Dit ook ivm de nieuwe regels. Tussen de hondenkooien, dus onder de ingang van de roef heb ik de vloer vlak gemaakt en een hardhouten bodem gemaakt. Op de plaat heb ik 2 rails met kogellagers geschroefd en daar een plank op gemonteerd waar het toilet op staat. Dus het toilet kan gebruikt worden door het instap plankje opzij te doen en alles naar voren te schuiven. Na gebruik terugschuive en het plankje ervoor. Simpeler kan niet. Het toilet bevind zich bij de deur dus als die op een kier gezet wordt valt de reuk ook wel mee.

In de voorpunt waren twee bedjes op ongelijke hoogte. Ik heb hiervan een 2 persoonsbed gemaakt. Een oude matras hebben wij op maat gemaakt en wij hebben al die jaren heerlijk geslapen. Dit terwijl wij zelfs een waterbed gewent waren. Onder het bed heb ik de ruimte gebruikt om een 125 liter waterzak te monteren. De kraan wordt bedient met een elektrische pomp. Hier kan je wel een paar dagen mee doen denk ik. Samen met de speciale accu kunnen wij makkelijk 3/4 dagen zonder haven.


Op de foto hiernaast hebben wij nog een koelbox staan. Inmiddels heb ik deze vervangen door een echte WAECO koelkast met een compressor. Deze is bij normaal gebruik ook bij die 3/4 dagen inbegrepen.Het keukentje heb ik wat uitgebreidt met een wandkastje en een bestek lade. De laatste is handig en geeft extra ruimte. Ook het kooktoestel (brandspiritus) staat zo zeevast.

Door de rugleuningen hoger te maken hebben wij een richel waar we boeken en dingen in kunnen leggen. In de rechterfoto is de nieuwe koelkast (Waeco) te zien.

De navigatie voor de ruime wateren doe ik met de laptop. Hierop heb ik het programa Waypoint GPS draaien. Ik gebruik een draadloze antenne van Tomtom. Deze oplossing heeft mij al een paar keer veilig op de plaats van bestemming gebracht terwijl ik weet dat ik anders vastgelopen was.

Dus in het kort is dit hoe de opknap etap is veranderd in een mooie Dragonfly II.

Van:                                                                                                                                                                                           naar:

Advertenties

Reacties»

1. mireille - 3 juni 2012

wat een mooie boot geworden!!! Ga ik ook doen met mijn etap 22

speedjo - 3 juni 2012

Hoi Mireille. bedankt voor jou reactie. Heb jij ook een etap 22? Ik zou adviseren om eerst te zien wat er allemaal voor komt kijken want het is een heel werk.
Groetjes
Speedjo

mireille - 3 juni 2012

ja maar als ik zie hoe mooi het kan worden krijg ik er zin in. En gewoon niet alles tegelijk denk ik.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: