jump to navigation

Renovatie Dibo 2015


Hier een verslag van de renovatie      Laatste update 24 maart 2015

Omdat wij toch voor een schadevaring naar Kerkdriel moesten hebben wij meteen maar goed uitgepakt en zijn een renovatie gestart. Op deze pagina’s kunnen jullie het een en ander volgen.

In het najaar van de Eemhof naar Muiden gevaren. Hier ging de mast plat. Van daar uit over de Vecht, het Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaal, Andelse Maas en de Maas naar de Zandmeren in Kerkdriel.

100_7045

Bij de jachthaven “Van Gent watersport, ging de boot uit het water.log-vgent1-300x109

CONTACT

van Gent Watersport
Zandstraat 11, 5331 PG Kerkdriel, T: 0418 633 057

Na onderhandelingen bleek dat de schade aan de spiegel opnieuw gelamineerd moest worden en er een nieuwe hekstoel op zo komen. Een deel van de kuip moest opnieuw geschilderd worden.

Zelf wilden wij dit jaar:

– vuilwatertank met toilet inbouwen

– Electriciteit vernieuwen

– Navigatie inbouwen

– Drinkwatertank naar achteren verplaatsen en de leidingen vernieuwen.

Door wat meerwerk te betalen krijgen we zitplaatsen in de hekstoel en en gaan we de romp en boven het berghout schilderen. De preekstoel wordt verbeterd en er komt een nieuw relingwerk op. Omdat de ramen er toch uitgingen en deze scheuren vertoonden zullen ook die vernieuwd worden. Al met al veel werk. Gelukkig had ik wat vrije tijd gepland bij de baas. Dus eerst maar door de zure appel heen bijten en schuren, veel schuren.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Na het schuurwerk zal de schilder er double coated 2 componenten van De IJssel op doen. De boot is zowat kaal. Mogelijk dat we nog wel wat werkzaamheden moeten laten vallen ivm het geld maar dat zien we wel. Het zal in ieder geval een nieuwe boot worden. Het is nu even 2 dagen afzien want de kerstdagen mag er niet gewerkt worden.

In ieder geval heb ik de logo’s opnieuw leven ingeblazen. Hierbij kon ik het niet laten om de Engelse vlag te veranderen in de Nederlandse vlag.

IMG_0940

Ben ff bezig met de romp schuren. Het verschil zie je wel.

IMG-20141231-00185

De schilder Ton Cusiel heeft de eerste laag aangebracht.

Ik weet niet of de glinstering te zien is maar hij wordt super mooi. Gewoon een nieuwe boot.

IMG-20150108-00193

 

IMG-20150108-00194

 

IMG-20150108-00195

Intussen is het thuis pppppppoetsen geblazen.Gisteren 1,5 uur gepoetst. Vandaag de schuurmachine met polijstzool ingezet. Hetzelfde gedaan als gisteren maar nu in 6 minuten. Poehaaaaa. Niks geen koperpoets maar commandant voor de auto gebruikt.

IMG_0965IMG_0980

FF stapje terug gedaan. Ik ben doorgegaan met de dremel met daarop polijst hulpstukje. Gaat heel goed. Het koperwerk is al gereed. Ik gebruik vilten polijsthulpstukjes. dat in combinatie met Commandant voor de auto gaat goed. Als ik een voorwerp klaar heb doe ik het nog een keer met een sponsje met Starglanz. Dat gebruikte ik al heel lang thuis omdat het een glans geeft en ook een beschermlaagje. Alleen maar even aanbrengen tot de glans er is en zacht oppoetsen.

Misschien op de foto niet goed te zien maar als we in de toekomst de roef in gaan moeten we een zonnebril op hebben. De volgende stap zal het blinkende spul op het dek zijn. De Starglanz is voor alle metalen. De scepterpotten die zijn blijven zitten, moeten straks blinken als de nieuwe reling en gepoetste scepters weer terug gezet worden.

Ondertussen is de schilder klaar. Het is echt onbeschijfelijk hoe mooi de boot is geworden. Echt een nieuw schip. Door de mannen is de boot waterpas gezet op de bok. vanaf de vloer binnen in de roef is toen de waterlijn overgezet. Hierbij was te zien dat de bestaande waterlijn niet klopte hetgeen wij ook al dachten.

Dus maar snel begonnen met al het hardhout in de kuip gereed te maken. Ik had alle plankjes losgehaald. Ook de deur en de flonder waren aan een beurd toe. Alles was grijs van kleur. Met schoonmaakazijn en een harde borstel tot twee keer toe het hout diep gereinigd. Daarna geschuurd met de machine en alles met olie 2x behandeld. Ik ben zeer tevreden. Alles heeft weer een warme houtnerf en kleur. IMG_0978 IMG_0979

Vandaag heb ik de latten weer op de banken van de kuip geplaatst. Mmmmmmooi….

Intussen is Peter van Fish Tech in Hoenzadriel bezig met de nieuwe hekstoel. Er komt ook nieuwe relingen en de preekstoel is rechtgezet. De scepters krijgen een polijst/schoonmaakbeurt.

Intussen even zien dat ik nieuwe ramen krijg bij de glashandel. Het begint echt op werken te lijken zo snel gaat alles. Gelukkig mag ik nog even in de verwarmde loods blijven staan bij Jos van Gent.

Update 1 februari:

Vandaag de lieren geinstalleerd.  Allen zijn schoongemaakt en ontvet. Daarna nieuwe liervet

IMG_0996 IMG_0997

aangebracht. Natuurlijk ontbrak er 1 veertje. Van een balpoint het veertje er uit gehaald en het werkt.

Intussen heeft Peter van Zanten van FISH Tech uit Kerkdriel een mooi nieuwe hekstoel (achterop) gemaakt, de scepters (paaltjes voor de reling) gepolijst, de preekstoel (voor) rechtgezet en verfraaid. Het bleek dat het niet mogelijk was om ingebouwde stoeltjes in de hekstoel te zetten. Nu hebben ze wel mooie ogen gelast op de bovenrail van de hekstoel. Ik ga mooie houten zittingen maken die opgeklapt kunnen worden. Dit keer iets groter zodat mijn gespierd kontje ook genoeg plaats heeft. De zittingen zullen met mooie roestvrij stalen kettinkjes,  die in lengte verstelbaar zijn, op de juiste hoogte worden ingesteld.

Dit systeem wordt ter beschikking gesteld door Peter van Zanten van Fish Tech, Kievitsham49,  Hoenzadriel, 0418-632089. Deze heeft mij laten zien dat een goed en professioneel bedrijf het een en ander veel mooier maakt dan wij zelf kunnen.

Maar eerst nog even hetzelfde hout zien op te snorren als in de kuip gebruikt wordt.

IMG_1007

IMG_1014
Het wordt echt mooi. Een nieuwe reling geplaatst. dit keer zonder tape en moeilijke tussenstukjes. Het wordt al een mooi geheel.

Natuurlijk kan niet alles in een keer goed gaan. De hekstoel was geplaatst en tijdelijk op de spiegel met twee boutjes vast gemaakt. Nadat de rest gemonteerd was en ik met de lieren bezig was klonk er een knal en bleek dat het boutje aan de bakboords achterzijde  teveel kracht moest opvangen terwijl er niet veel “vlees” was in het polyester. Dus wat we eerst aan schade hadden aan stuurboordskant hebben we nu aan de bakboords kant. De hekstoel heeft een stukje polyester los gemaakt. Er was geen paniek want dat wordt best wel weer netjes gerepareerd. De plannen waren er ook om de hekstoel met draadbouten verticaal vast te zetten. Natuurlijk tovert schilder Ton weer even zodat er niets meer van te zien is.

IMG_1003

De mast toch maar even in de nieuwe steunen gezet om te zien hoe deze stond. Ook dat was mooi. Er zit een nieuwe staander aan en het blinkt weer als een gek. De mast is nu zo uit de steunen te halen en is de doorvaarthoogte een stuk minder als de grote mast gestreken is. Ik moest toch de bedrading opnieuw trekken en nu zal het middels stekkers gedaan worden. Op deze manier is het achtermastje er helemaal uit te halen.

IMG_1016

Ook is er een hoekstaaltje horizontaal gelast aan de bovenkant. Diverse antenne’s en windmeters ed kunnen nu mooi naast elkaar boven het zonnenpaneel worden gemonteerd. Ja er wordt echt over nagedacht.

Ondertussen wordt thuis ook hard doorgewerkt.

Afgelopen jaar natuurlijk de hele navigatie naar een hoger plan gebracht. Op het zeilersforum is een stukje electronica die daar de MUX van Chris Roos (Startracking.nl) wordt genoemd ontwikkeld. Hierop kan je volgens het NMEA 183 protocol alles aan elkaar knopen. De data wordt omgezet in WiFi en dat wordt zichtbaar gemaakt op mijn iPad. Hierop staan mijn electronische nautische kaarten en kunnen we zien waar we varen. Daarnaast zijn alle gegevens te zien zoals windrichting en kracht, GPS, snelheid enz. Het werd tijd dat alle updates doorgevoerd werden. Het gehele systeem werd verleden jaar uitgetest door ons en werkte als een speer.

m3 (1)

100_6549

Maar eerst werd een proefopstelling in elkaar gezet, net zoals vorig jaar. Binnen de kortste keren werkte het hele systeem weer.  Daarna de data en elctronica tekeningen maar uit de kast gehaald. Zo moet het worden. Dus nu maar zien hoe op de beste manier alles in het schip ingebouwd gaat worden.

IMG_1021 IMG_1025

 

Hier het je een indruk hoe de proefopstelling er thuis uitziet. Hi!

 

IMG_1018 IMG_1017

Maar eerst nog even het schip afbouwen. Ondertussen had ik de ramen naar Uijen glas in Tiel gebracht. Bij de renovatie van de Dragonfly II had ik daar ook twee nieuwe ramen gehaald. Ik was toen 70 euro kwijt. Toen ik dit keer de ramen bracht vertelde men dat het zeker 3 weken zou duren voordat de ramen klaar waren. Maar dan met een afgeronde rand en de gaten voor de schroeven geboord. Toen ik vroeg wat het zou gaan kosten zei men dat ik de volgende morgen terug gebeld zou worden. Nou dat duurde een week en trots vertelde men dat het ongeveer 450 euro zou gaan kosten. Een gaatje boren zou 1,25 euro gaan kosten. Ik heb de raampjes maar opgehaald en gezegd dat ik het in Den Bosch zou laten doen voor ongeveer 125 euro.  Dus nou moet ik dat maar even regelen.

De hekstoel, reling en preekstoel zitten er weer op. Als je daar ook de opgeknapte deurtjes en de buiskap ziet begint zich al wat af te tekenen.

Ondertussen veel crisisoverleg in de familie over de naam. Een Nieuwe? Welke lettertype? Fotootje bij? We houden het bij Dibo en de uitleg erbij is dat het de afkorting wordt van “Dit bootje”.

Nou deze gaat het worden. Nu nog even sponsor Broertje in Bergen op Zoom vragen.

IMG_1032

 

IMG_1031

Plaats zat op de boeg. We hebben nog even overwogen om het op het midden te plakken maar daar hangen vaak de stootwillen en die zouden de letters er af kunnen schuren. Dus maar niet doen.

Ondertussen hebben wij afscheid genomen van de tweede spinnakerboom en de grootste fok die we hadden, de Genua 1. Dit was een mooi zeil maar gebruikten wij niet vaak. Wel misten wij natuurlijk de spinaker. Daar haalden wij altijd de mooie snelheden mee. Dus iemand gevonden die toevallig een spinaker had met bijpassende blauwe hoes en hij wilde ruilen. Maar nu zagen wij ook dat de spinakers steeds groter worden. Die van de Dragonfly I was ongeveer 15 m2. Die van Dragonfly II was ongeveer 30 m2 en nu hebben wij er een, in de kleuren rood/wit/blauw, van ongeveer 50 m2.

IMG_1038

Tsja die pas echt helemaal niet in de kamer. De terrasdeuren moeten dan ook open. Nu nog maar wachten om hem uit te proberen ……. Wel spannend hoor. Ik denk dat we veiligheidsgordels in de kuip moeten monteren want de snelheden worden erg hoog.

IMG_1042

De ruitjes waren iets duurder dan verwacht. Maar dan heb je ook goede kopieen. Ik heb alles maar mooi af laten ronden. Gaatjes boren door het bedrijf kostte 1,25 per stuk. Er moesten ong. 120 gaten geboord worden. De boor maar in een standaard gezet, hele goede en scherpe boortjes gekocht en binnen 3 uur zat alles er in. Met een ruimer de gaten verzonken en voor een paar centen nieuwe roestvrij stalen schroeven gekocht. Dan heb je ook wat.

IMG_1049

Met professionele Innotech lijm/seal de ramen geplaatst volgens de raadgevingen van de professionals. Zonder dat was het niet zo mooi geworden. Mannen bedankt.

IMG_1048

Intussen het anker voorzien van een aantal lagen Hamerite. Kijken of dit goed houdt. Het ziet er in ieder geval veel beter uit.

IMG_1069

Dan wordt het tijd voor een pronkstuk. Van deze stoeltjes hebben wij heel veel plezier gehad. Met medewerking van 
100_4111

LWFH12

Home hout Tiel

Heb ik een paar zittingen van hardhout gemaakt. Fishtech roestvrij staal uit Heonzadriel heeft de mooie kettinkjes geleverd en dan heb je opeens een heel andere setting.

IMG_1064

IMG_1071Mooi he?

Op naar de volgende klus. Het mastje achterop installeren en dan beginnen met het trekken van nieuwe bedrading. Je kan nu ook al ons bijbootje zien.

IMG_1073

De eerste draden zijn al te zien. Maar eerst nog even een inschuifbare kaartentafel maken. Dus maar een foto van de hondenkooi VOOR dat ……

 

 

IMG_1076A lles gesloopt dus.

Nu een picture zonder kaartentafel: ………………….

IMG_1082

En nu een met uitgeklapte kaartentafel (Wil noemt het een extra aanrecht!). Op de achterwand heb ik plaat gelijmd want hier komt het nieuwe stroom schakelkast. Alles netjes verdeeld op de achterwand en voorop komt een uitklapbaar paneel waarop de schakelkasten geplaatst worden.

IMG_1081

Vanuit Bergen op Zoom zijn via de hulptroepen de letters binnen gekomen. Na een paar uur plakken, schuiven en vegen ziet het er als volgt uit:

IMG_1086

IMG_1089IMG_1091

Alles keurig met de golfjes naar achteren. Staat leuk en speels. Wel even wennen.

Intussen ben ik klaar.Dat wil zeggen dat we vorige week maandag de Dibo van Kerkdriel naar de Eemhof hebben gevaren.

Om een indruk te geven hoe zij is geworden heb ik een paar foto’s geplaatst.

Het antislip dek is ook een lichtere variant geworden zodat het goed bij het stofgrijs past van de opbouw.

100_7134

Het anker is ook opgeknapt en moeilijk te zien maar bij de deksel van de ankerbak is nu een echte water inlaat gemaakt in het dek. Alle waterleidingen inclusief kraan en pomp zijn vernieuwd. In de preekstoel zijn de relingen op halve hoogte ook van roestvrijstaal gelast.

100_7135

 

 

 

100_7136

Nieuwe mast bekabelingsdoorvoeringen.

100_7137

De achtermast is nu afgemaakt met horizontaal een hoekstaal waarop de instrumenten zijn gemonteerd. Op de foto is er maar een maar nu staan er 2 marifoon antenne’s omdat er ook AIS is geinstalleerd.Hiermee kan je de beroepsvaart zien aankomen inclusief gegevens zoals snelheid, naam en koers.

 

 

100_7139

De nieuwe ramen …. en nieuwe hekstoeltjes. De hekstoel zelf is geheel vernieuwd. De stoeltjes zijn met kettinkjes uitgevoerd en kunnen met een vleugelmoer worden verwijderd.

100_7140 100_7141En natuurlijk is de gehele elctriciteitsbedrading geheel vernieuwd en in groepen opgedeeld. de Kaartentafel kan in het hondenhok worden geschoven waarna het een zitplaats is. Onder de kaartentafel is een ruimte voor de grote kaarten gemaakt en tegen de wand is nu een schuiflade gemaakt waarin een heleboel boeken opgeborgen kan worden. Het navigatiesysteem is geheel ingebouwd en is zichtbaar op de ipad bij de ingang van de roef.

100_7143

Volgende keer nog meer details maar zaterdag gaan we eerst 2 weken op vakantie naar de wadden.

Maar voolgens kenners ligt zij er als nieuw bij.

Groetjes Martin

 




 

 

 

 

 


 

 

 

 

 



Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: