jump to navigation

2014

Vakantie journaal 2014

Zaterdag 19 juli 2014 veel zon

Tegen de avond zijn wij door John naar de haven gebracht. Overdag was het 35 graden dus vandaar het late tijdstip.

100_6720

Zondag 20 juli 2014 zon en geen regen.

Zondag was een klusjesdag omdat het heel veel zou regenen. Nou dat viel wel mee en kon ik mooi de nieuwe accu installeren. De oude niet weggegooid natuurlijk maar als accu voor de navigatie in gebruik.

Ook de spiegel kreeg een beurt. Het oude zwemtrapje was samen met Wil over de muur gegaan en nu dus een nieuwe geplaatst. Het ijzerwerk waar de oude op vast zat helemaal verwijderd en thuis had ik al een naambordje met DiBO en Eemhof gemaakt. Die dus goed gekit en gelijmd gemonteerd.

 

Maandag 21 juli 2014 regen

Maandag heeft het echt de hele dag geregend. Dus lekker gelezen en nix gedaan samen. In de middag nog even 6 km hardgelopen. Dat is de prijs dat je jong en athletisch bent en vooral moet blijven!  In de avond contact gehad met mijn broer Jan. Die gaat volgend jaar met pensioen en heeft een motorkruiser gekocht. Dan kan hij met de hond lekker genieten op het water in Zeeland en Brabant. Hij moet wel oppassen want op de Maas zit een strenge wijkagent te water heb ik gehoord. Omstreeks 29 juli haalt hij de boot op in Leeuwarden. Wij hadden beloofd om dan een paar dagen mee te varen. Dus moeten wij die tijd daar in de buurt zijn. Verder nog geen plannen.

 

Dinsdag 22 juli 2014.  35 km wind 4/5 NO en veel zon

Dinsdag is de dag van het vertrek. Boodschapjes gedaan zoals zalm, lekkere broodjes van de bakker en fruit. Het sjemischtwaletje geleegd, water opgetopt en met windkracht 3/4 bft over het Eemmeer en Gooimeer gevlogen. De nieuwe navigatie werkte als een speer. Toch even bij Muiderzand naar binnen om bij George Kniest nog wat hoogst noodzakelijke dingen te halen. Echt het was belangrijk! Bovendien de bunkers gevuld. Daarna het Markermeer op gevaren maar daar stond ons een behoorlijk windje te wachten.  Volgens de windmeter kracht 5/6. Dus lekker doorgezeilt naar Amsterdam en halve winds naar de vluchthaven van Pampus boven Muiderzand. Heeeeeerlijk gezwommen en Wil kon via het trapje gewoon aan boord komen zonder terug in het water te vallen. Na een lekker diner van Zalm met zwitserse melange en een stukje fruit lekker in de kuip koffie gedronken. Plotseling kwam er een man door de lucht vliegen op een hoogte van ongeveer 10 meter. Het was een kitesurfer die een showtje weggaf. Leuke foto’s gemaakt en zijn email genoteerd. Die sturen we dan wel op als we wifi hebben. Hij heette trouwens Martijn.

100_6725

Eerst maar eens aan de versnapering en morgen zien we verder.

Woensdag 23 juli 2014 wind 4/5 N/NO heel veel zon.

Haha lekker geen fuck gedaan zogezegd. Goed ingesmeerd en alleen maar liggen zonnen en af en toe wezen zwemmen. Heerlijk! Naar vissers gezwommen en gekletst. Ook met de buren die voor anker lagen gekletst.

Donderdag 24 juli 2014. Wind 4/6 N/NO bewolkt 19 Km

Vandaag zouden we naar Enkhuizen of Lelystad varen. Bij het Paard van Marken zouden we een beslissing nemen. Na 19,94 Km gevaren met 6,3 km/u gemiddeld dus 3 uur en 7 minuten hoorden we een knal toen we bij het paard van Marken voeren. De zaling hing er slapjes bij opeens. Hij was van de mast gebroken. Wonder boven wonder ging de mast niet overboord. Snel de zeilen gestreken, zoveel mogelijk de krachten verdeeld en op de motor verder gegaan naar Volendam. Dat lag er het dichtst bij. Een behoorlijke deining kwam dwars aan stuurboord op het schip. Dus was het nog afwachten of wij de haven zouden halen. Het geluk was met ons en heelhuids de marina binnengelopen. Deze verwees ons naar de scheepswerf Le Belle die daar achter lag. Die dag kon het niet meer maar de volgende dag waren wij om 08.00 uur de eerste. Dus zij hebben een plekje geregeld in de marina, B63. Gezellig tussen een Winner 950 en een Duetta940.

Maar toen het schip op orde was eerst een100_6775 bakkie gedaan en de dijk bij Volendam op. Bij de Deen supermarkt boodschapjes gedaan en weer snel terug. Stel je voor dat de drie j’s of Jantje Smit gaat zingen op de dijk hetgeen schijnbaar vaker gebeurd. Lekker van de avond genoten en vroeg naar bed want de wekker stond al op 07.15 uur. Nog wel even geklust net zoals de buurmannen. Eindelijk een ankerlicht van een LED lampje. Kost 5x minder stroom en dat is belangrijk op een zeilschip.

 

Vrijdag 25 juli 2014 wind 4/5 N/NO.    53 Km binnen 7 uur.

Volgens bestaat het niet dat iemand uit vrije wil zo vroeg uit bed gaat. Maar ja het moet want we moeten geknipt en geschoren om 08.00 uur bij de werf zijn. Dus heel stilletjes naar het toiletgebouw gegaan en wat denk je? Liepen er al meer van die gekken. Ik natuurlijk denken dat die allemaal pech hadden en ook vroeg naar de werf moesten. Maar later bleken die gewoon te gaan varen en dat terwijl we geen rekening met getij behoeven te houden.

100_6772

 

Precies acht uur bij de werf. Bleek dat het heel erg meeviel om het plaatje en de zaling er af te halen. Maar om de zaling uit het busje te halen lukte niet. Dus de hele stag eraf, de mast in de lijnen, en de monteur met de auto naar Edam om het een bedrijf te laten doen. Gelukkig lukte het allemaal. Ondertussen had Wil met haar charme even Apeldoorn gebeld. Bleek dat we all risk verzekerd waren. Of wij maar even de factuur en onze bankrekening wilde mailen. Nou dat doen we zeker. Om ongeveer 11.30 uur waren we klaar en konden we vertrekken. Alles keurig gemaakt met de hartelijke groeten van Centraal beheer Achmea. We hadden het liever niet meegemaakt maar dit was het tweede geluk bij een ongeluk. De eerste was het heel houden van de mast. Ik ben wel trots op Wil want alles verliep als de gesmeerde bliksem toen het afbrak voor wat betreft zeilen lossen en streiken.

100_6785

 

Bij onze afvaart begon het te regenen en het zou niet meer stoppen tot wij in Andijk zouden afmeren. Via Enkhuizen zijn we naar Andijk gegaan want morgen willen wij naar Makkum. Tijdens de bouwvak vakantie wil iedereen met een boot naar Enkhuizen dus daar lig alles vol of lig je 3 dik. Er was wel een lekker windje maar het draaide ten ongunste van onze koers dus op een gegeven moment waren we het zat en hebben de laatste paar Km naar het naviduct op de motor gevaren. De wind bleef verder krimpen dus ook het eerste stuk omhoog moesten wij op de motor. Maar daarna ging het met 11/12 Km/u halve winds naar het westen. wil achter het roer dus daar heb ik ook niets meer over te zeggen. Als de vrouw met windkracht 6 bft op het IJsselmeer gewoon achter het roer zit is het einde van jouw schipper zijn in zicht. Andijk verpauperde enigszins. De wifi was embarmelijk cq deed het niet en ik moest een stekker eruit trekken uit de zuil om stroom te krijgen. Verder werden we op een steiger gelegd waar alle opknapbootjes lagen. Zooitje vond ik. Maar morgen gaan we weer een record vestigen door met een vliegende vaart via Makkum naar Harlingen via de Waddenzee te varen met windkracht 2 bft.

Voorlopig even een glaasje vers geperste sinasappelen met chippies en straks aan een borrel. Pffff wat een hard leven. 52,3 km binnen 7 uur

 

Zaterdag 26 juli. 156 KM wind 3/4 bft NO

Vandaag omstreeks 11.30 uur, vertrokken uit Andijk met een lekkere zon. Het zou 2bft worden maar gelukkig werd het zeker 4 bft. Alleen de richting was niet helemaal lekker. Precies vanuit Makkum waar we eigenlijk heen moesten. Dus eerst maar naar Den Oever en dan pas naar Makkum. Toen we bij de oude zeug waren draaide de wind en konden we hoog opsturen. Zelfs zo hoog dat, we toen de wind later in de middag voeren, de wind verder draaide en ik zelfs helemaal tot Makkum kon komen. In de avond toch maar Makkum ingelopen om 18.30 uur. Lekker van de zon genoten, uit eten gegaan en de boot gereed gemaakt voor morgen.  Bij het eten van een koekje vloog de kroon van mijn brug uit de mond. Tsja het moet allemaal niet gewoon verlopen. Maar ook dat overleven wij.

 

zondag 27 juli 2014 NW 3 bft 195 Km

1000 uur vertrokken uit Makkum. Bij aankomst bij de Lorenssluis in Kornwerderzand  lag de hele haven vol met jachten. Schoorvoetend achter aangesloten aan de remming. Beide sluizen werden gedraaid vanuit onze kant en in een keer was alles geschut. Leuk hoor. Wij lekker in het midden dus behoefden niets te doen. Daarna lekker ruime wind de Boontjes in de Waddenzee op naar Harlingen.

100_6801

Eeven dachten we nog de P177 uit Vlieland van Jan King te zien maar het bleek een rib van de baas te zijn. Even later kwam ook de grote boot. Er zal wel een klusje zijn geweest. Net zoveel geluk als bij Kornwerderzand hadden we ook bij de tjerk hiddessluis in Harlingen. Gelijk naar binnen en schutten. Op het Van Harinxmakanaal de fok uit gedaan en met 6 km/u lekker richting Leeuwarden. Plotseling een grote knal en vloog Wil naar voren. Zij had het roer en zat op het hekstoeltje aan bakboord. Bleek dat een achterop komend zeiljacht dat op de motor voer ons “niet gezien had”. Gelukkig was zij niet gewond. Hij was aan stuurboordskant tegen ons aan gevaren met een behoorlijke vaart. De hele reling krom, en naar later bleek de hele hekstoel ontzet. Op de remming bij de brug alle gegevens uitgewisseld en onze weg vervolgd. De andere partij verontschuldigde zich konstant maar het had iedereen kunnen overkomen. Alleen jammer van de tijd en de kopzorgen. Toch maar doorgevaren en in de avond rond 1900 uur kwamen wij aan bij de jachthaven waar het schip van Jan lag. Morgen zien we verder.

100_6807

Maandag 28 juli 2014 jachthaven de nieuwe Leeuwarder. Zzon.

Vandaag verzekering gebeld en overeengekomen dat we een tijdelijke reparatie zouden laten uitvoeren en terug op de Eemhof verdere reparaties zouden laten uitvoeren. De andere partij was volledig schuldig en all risks verzekerd. Dus alles wordt vergoed.

DSC00021

Bij de werf van de jachthaven afspraken gemaakt dat morgen om 0830 uur de reling terug gebogen wordt en met sneldrogende epoxyhars alles geplakt wordt tegen inwatering. Hiermee kunnen wij onze vakantie doorkomen op een veilige manier.

100_6818Ook morgen hopelijk een afspraak bij de tandarts regelen. Verder was de dag heel gezellig. Jan kwam de boot ophalen met Bella de hond. Met Koos die hun had gebracht met de auto, koffie gedronken. Na wat boodschappen te hebben gedaan heeft Wil eten gemaakt en heeft Jan mee gegeten. Voor dat je het weet is het al weer 2200 uur en morgen was het vroeg dag.

 

Dinsdag 29 juli

Weer een energieke dag vandaag. Om 0805 al de tandarts gebeld. Rare toontjes dus duurde wel een kwartier voor ik eindelijk contact kreeg. Toen bleek dat zij geen nooddienst hadden dus weer andere nummers gebeld. Ik kreeg Dental Dynamic aan de lijn. De naam zegt het al. Een afspraak om 11.30 kunnen maken en je raad het al:  helemaal aan de andere kant van Leeuwarden….. Dus naar de havenmeester maar die had de huurfietsen nog niet terug en kreeg ik een oude fiets van hem. Nu kon ik niet met Wil gaan dus. Maar eerst zorgen dat we om 0830 uur bij de werf lagen. De toestemming voor de noodreparatie was nog niet binnen dus maar even wachten. Daar zat Wil weer met twee stoeltjes bij de helling van de werf, in de schaduw, met haar boekie, flesje water en borduurwerkje. Herman Beima deed zelf het werk. Hij smeerde sneldrogende epoxyhars op de kwetsbare plekken. Ondertussen waren de huurfietsen beschikbaar. Dus met Wil naar de tandarts. Snel het adres gevonden en naar de tandarts. Volgens mij zou het snel klaar zijn. Er moest toch gewoon een kroon in gelijmd worden en kon ik weer gebruik maken van mijn frame.

100_6811

Helaas was de wortel te ver heen en kon de kroon niet meer gelijmd worden.  Kortom alle opties overwogen heb ik nu gewoon het frame in de mond en heeft hij de scherpe delen hiervan afgeslepen. Goed te doen voor drie weken. Ik denk er niet aan wat er dan allemaal moet gebeuren. Maar in ieder geval was dat weer opgelost. Snel terug naar de haven. Inmiddels was de hars al hard en had men met vier man de reling weer redelijk op zijn plaats gebogen. Met spanbanden en diverse schroeven is alles op een goede manier terug gezet zodat we veilig en verantwoord de vakantie kunnen voortzetten.  Het was inmiddels al drie uur in de middag. Besluit genomen dat we weer terug op de liplaats gingen en deze nacht nog hier zouden blijven. Omdat we vakantie hadden en nog steeds de huurfietsen hadden zijn Wil en ik de stad ingegaan. Jan had een oortje van de bril afgebroken. Dus was het een monocle geworden. Deze meegenomen en drie brillenwinkels gehad maar niemand kon het maken en een lijmpoging was mislukt. Toen maar naar de Hema gegaan en zelf lijmgekocht. En weer terug naar huis. Met lekker weer erbij was het een leuk uitje. Alhoewel wij eerst het centrum niet konden vinden! Terug op de haven weer met Jan gegeten. Wil had dit keer nasi gemaakt. Mmmmmm. We hebben gegeten op de picknicktafel naast de boot. Hierna zijn we in de kuip gaan zitten en hebben voor Jan de hele reis naar Dintel uitgestippeld. We kwamen er uit dat hij 325 Km moest varen via de weerribben, ketelmeer, randmeren, Vecht, Merwedekanaal, Waal, Biesbosch en de Amertak en de Dintel. Er van uit gaande dat hij per dag 5uur zou varen met een snelheid van 10 km/u dus 50 km per dag, is 7 dagen met daarbij drie dagen voor alle sluizen, dus 11 dagen en ook nog vier vrije/stilligdagen zou hij het in 15 dagen makkelijk kunnen redden. Hij had er 23 dagen voor uitgetrokken. De route ingetekend op alle kaarten. Dus hij was er klaar voor. Morgen vertrekken.

100_6830

 

Woensdag 30 juli 2014. Zonnig, wind kracht 3/4, 218 Km totaal.

Leeuwarden -Pikmeer.

Vandaag was het Jan zijn maidentrip. Meteen bij de eerste Friese bruggen moesten we al wachten omdat deze brugwachters wel een siesta hielden tussen 1200 en 1300!!!!!!! Dit terwijl de rest van Friesland dit hadden afgeschaft omdat men toch in het bruggebouw gingen eten. Het was een echt zooitje in het nauwe kanaaltje door het dorp. Dus hij had een goede vuurdoop. Toen wij dit doorstaan hadden ging hij voor het eerst alleen tanken. Ook dat ging goed. Via Earnewoude naar het Pikmeer. Daar een leuke plek op een Marrekrite gevonden, achter elkaar met de twee schepen. In de middag een goed werkend anker geïnstalleerd en na het eten nog wat schuifjes op luiken geplaatst. Natuurlijk het vaarplan van morgen doorgenomen. Het bleef toch een probleem om de hand, Belle, van en aan boord te krijgen. Dus  volgens een idee dat op een boot ook de grote achterbank los zou liggen een glijbaan voor belle gemaakt zodat zij een soort loopplank annex glijbaan zou krijgen.  Morgen volgt de eerste poging. Maar dat maak ik niet mee omdat zij al om 0700 opstaan en ik niet voor 1000 uur. Een kennis, Gerrit de Vries uit Delfzijl kwam er ook aan vanuit Dokkum. We moesten nog even bijbeppen. Eigenlijk had hij ook nog een paar appelflappen tegoed. Hij had namelijk met oud en nieuw het juiste aantal appelflappen geraden dat ik had gebakken. Maar dat zien we vermoedelijk allemaal morgen want dan gaat de reis naar de Goingaripsepoulle voor de Sneekweek. Van daaruit gaat Jan alleen verder met de reis en blijven wij achter in Friesland.

 

Donderdag 31 juli 2014. 236 km totaal. Motor. Zonnig. Wind 3 bft

Vandaag weer verder gevaren op de motor omdat Jan er ook bij voer. Vanaf het pikmeer naar Akkrum, via het dorpje en de bruggen naar Terhorne en na de brug de Goingarypse poulle op. Aan de hoge kant was nergens een plaats vrij voor twee boten dus zijn we maar richting Joure gegaan. In het begin van het kanaaltje was genoeg plek dus zijn we daar op de Marekrite gaan liggen. Toen er een vuilwaterboot langs kwam hebben we daar een vlaggetje gekocht. Jan heeft weer de achterbank als glijbaan voor Belle gebruikt en we denken een smile te zien bij Belle als ze van de glijbaan afgaat. Het werkt in ieder geval goed.

Vandaag dus maar eigenlijk 18 Km gevaren. Iets later vertrokken zodat we geen last hadden van de middagpauze van de brugwachters.

foto 34

 

Vrijdag 1 augustus 2014 wind 2 bft 246 km totaal

Jan uitgezwaaid die aan zijn wereldreis naar Bergen op Zoom is begonnen. 325 km varen in binnen vermoedelijk 15 dagen. Hierbij inbegrepen zijn vier vrije, niet varende dagen. Aan het eind van de dag contact gehad met hem en het gaat heel goed. Hij was tot de brug bij Muggenbeet gekomen.

Intussen zijn wij gaan zeilen op het Sneekermeer. Nog even contact gehad met Frank Terwisga. Hij is met de passagiersboot Domani het volgschip van de skutsje van drachten. Dus helemaal vanaf Kerkdriel naar Friesland. Zijn oudste broer vaart mee met Joure en zijn jongste broer met Earnewoude. Via het Margrietkanaal naar Heeg. Bij de brug was het druk. Toen ik als eerste er door mocht moest ik slalom varen tussen de wachtende schepen. Een daarvan sloeg achteruit en kwam dwars voor ons te liggen. Op mijn gebaar van wat doe je nou, vond hij dat ik maar moest zien en later zij hij zelfs dat ik daar dan maar niet moest komen. Hij had niet het benul dat wij er eerst door moesten van de brugwachter voordat hij kon. Die simpele ziel. Zelfs Wil zij dat hij niet lekker was en riep zelfs zak toen hij een grote mond had. Dat wil wel heel veel zeggen! Een groot deel gezeild naar de jacthaven de Eendracht in Heeg. Na het afmeren het leuke stadje in gegaan. Bij de plaatselijk winkelier die alles heeft hebben wij twee luchtbedden gekocht. Snode plannen hadden wij voor de komende dagen.

 

Zaterdag 2 augustus 2014

Vandaag zou het een regendag worden en in de middag zware buien met onweer. Dus nog maar een dag blijven liggen. Lekker lezen en hard werken met knopen en splitsen. Voor het eten een wandeling gemaakt. Deels ging het over het platteland want Heeg is niet zo groot. In de namiddag zat ik in de kuip en plotseling hoorde ik iemand zeggen dat dit niet de Goingarypse poullen waren Van de Kamp. Bleek dat Gerrit de Vries, een coll en facebook kennis naast de boot stond. Via facebook had ik gezegd dat wij in de buurt van de poullen waren. Hij was benieuwd naar de schade van de aanvaring. Dus werd de aanvaring en die schade even doorgenomen. Morgen verder. Jan was aangekomen bij de riviera camping tegenover Elburg. Hij zou ook morgen een rustdag nemen.

 

Zondag 3 augustus 2014. 290 Km wind NW 3

Vanmorgen gezellig koffie gedronken met Gerrit, Jikke en Irene de Vries aan boord van de MAXI, 9,5m. Met zon de haven uit gevaren. Daarna heerlijk gezeilt op het Heegermeer en daarna naar het Gaastmeer. Dat is ons favoriete Marekrite waar we ook een paar dagen gaan zonnen, lezen en lekker niets doen. We hebben twee mooie grote luchtbedden 100_6840gekocht en hebben hebben lekker in de zon liggen dobberen. Pfff wat is het leven toch mooi. Een wandeling over het eiland gemaakt en lekker gedouched aan boord. Heerlijk gegeten, wokgroenten met wok pangavis.

Morgen doen we weer niets.

 

Maandag 4 augustus

Dag een van de luiedagen. Nix gedaan dus. Hartstikke druk in de namiddag op de marekrite. Veeeeleeel zon100_6842

 

Diensdag 5 augustus 2014

Zie vorige dag. Nog steeds veeeeeel zon

 

Woensdag 6 augustus 2014. Windkracht 4/5 bft in de avond regen. Maar toen waren wij al weer aan boord. 20 Km die dag.

Vertrek vanuit het Gaastmeer. Maar hiervoor kwam een duitser vragen of ik wilde helpen omdat het hele grote jacht dat vorige avond ook daar was komen te liggen, er niet goed uit kon. Er zaten ontluchtingplaatjes op die kapot zouden gaan als hij er uit ging. Hij lag erg strak in de box. Even doorgevraagd. Die man was een zwitser en kon niet varen. Hij was alleen met een dochter van 12 jaar. De vorige avond hadden ze overlegd en hij had besloten om maar een rondje IJsselmeer te gaan. Hij vroeg aan de Duitser hou hij daar het beste kon komen. Deze had gezegd dat hij dan via de sluis bij Lemmer moest gaan. Hierop had de zwitser gevraagd was een sluis was……… Je zal het maar achter je in de sluis of waar dan ook krijgen. Dus toen die weg was zijn wijzelf Lekker met windkracht 4/5 gezeilt richting Warns cq Gallamadammen. Laatste stukje naar Stavoren op de motor gedaan. Het weer werd steeds onguurder. Op het IJsselmeer stond zeker 5/6 bft, dus maar wijs gedaan en niet door geschut naar buiten. Lekker in de Marina gebleven om de accu op te laden, onweer af te wachten en boodschapjes te doen. Van hieruit was het maar een klein stukje naar het dorpje. Daar een lekker ijsje gegeten patatje gegeten en bij de COOP boodschappen gedaan. Dit keer ook lekkere appeltaart met slagroom. We liepen voorbij de dealer van Beneteau dus moesten we ook even op de verkoop zuilen kijken. Hadden we dat nu maar niet gedaan. Hierna weer met genoegen naar ons schip terug gelopen want dat waarderen wij enorm. Evert en Wil nog bedankt.

Morgen het IJsselmeer op

 

Donderdag 7augustus 2014, 348 Km totaal , 62 Km dag, wind W tot NW 2/3 bft.

Vandaag is Wil jarig. Dus lekker uitgeslapen. Haar lief de gsm aangegeven omdat SMS berichtjes binnenkwamen. Lekker ontbijt gehad en op ons gemak  de boot gereed gemaakt voor vertrek. We mochten in Stavoren nog niet door de allernieuwste sluis. Dan maar door de oude nieuwe sluis. Het ging snel zat. Buiten ging iedereen de zeilen hijsen. In de sluis hadden we even een echtpaar geholpen die voor het eerste jaar zelf ging varen. Hij kende het al aardig omdat hij veel met anderen mee was gevaren. Het beviel hun wel dus ze zullen zelf ook wel een boot gaan kopen want deze was gehuurd in Volendam. Dus wij denken bij Le Belle ofwel de werf waar wij waren geweest. In ieder geval gingen wij van drie schepen het meest langzaam. MAAAAR toen even het geheime wapen, de halfwinder, tevoorschijn getoverd. alle schepen even ingehaald. Kikken!!!! Binnen no time in Enkhuizen. Omdat we hadden gehoord dat de navolgende dagen niet erg mooi zouden worden hebben we besloten om met deze windkracht 3 door te steken naar de vluchthaven in Muiderzand. Helaas viel al snel de wind weg en dat beetje dat er stond draaide als een gek. Tot overmaat van ramp kregen we ook nog zo’n twee uur lang te maken met een vliegen cq muggenplaag. Miljoenen echt waar. De hele boot inclusief onze lijven zaten helemaal onder.  Dus konstant met de puts zoveel mogelijk verzuipen. Toen dit over was gebeurde een wondertje. Wil kreeg bezoek van een postduif zoals haar vader en Wim altijd hebben gehad als duivenmelkers.

100_6912

Hij kwam een keer tussen de mast en ons waarna hij nog een rondje maakte en op Wil aan kwam vliegen. Daarna ging hij op onze buiskap zitten en bleef ons aankijken. Wat wij ook deden, hij bleef gewoon zitten en ons aankijken. Ik ben naar binnen gegaan en heb een schoteltje met brood en water naast hem neer gezet. Zo is hij ongeveer 45 minuten bij ons gebleven. In die tijd natuurlijk een video en foto’s gemaakt. Opeens kregen wij een klapgijp en kwam de giek met een rotvaart over de buiskap naar de andere kant. Deze ging rakelings over zijn kopje. Hij bleef gewoon zitten. Hij vloog toen weg. Voor ons een buitengewone beleving. Opeensgemaakt worden. was er weer wat wind en toch maar weer de halfwinder gezet. Nog een uurtje doorgegaan en omdat het al laat werd, toch het laatste stukje met de motor gedaan. Om 21.30 uur lagen wij weer op ons plekje in de vluchthaven Muiderzand. Wil heeft op haar verjaardag lekkere nasi klaar gemaakt en hebben wij alles gesloten en een lekkere avond gehad.

Vrijdag 8 augustus 2014 rustdag Muiderzand. In de morgen 4 1/2 dag bezig geweest met 100_6770schoonschippen. Zelfs de zeilen moesten schoon gemaakt worden. Wel een leuke klus omdat je het verschil wel zag verder gedaan wat je op een relax dag zou doen.

Zaterdag 9 augustus 2014 380 Km totaal. Wind Z, 5/8 bft

We dachten dat we deze vakantie alles al gehad hadden, zaling gebroken, kroon ut de mond, aanvaring enz. Maar om 06.30 uur was Wil er even uit geweest en meldde dat we nog goed achter het anker lagen in het midden van de vluchthaven. 15 minuten later kwam een hevige storm opzetten van windkracht 8 bft. Deze had een richting die precies de andere kant op stond. Hierdoor is het schip losgeslagen. Later bleek dat het anker niet opnieuw kon vastgrijpen omdat een harpsluiting vast was komen te zitten op de schacht bij de vloeien. Met een grote knal werden wij wakker. We lagen toen op de rotsen met de wind en golven dwars over bakboord. Die smeten ons met iedere golf weer op de keien. Gelukkig wisten we los te komen en hebben we een paar rondjes gevaren achter een krib.100_6941

Het duurde twee pogi
ngen om opnieuw te ankeren tot ik door had dat de harp de boel verpestte.  Na 1 uur en 20 minuten lagen we weer zo vast als een huis. We maakten geen water en vooralsnog hopen wij dat de schade meevalt. Het weerbericht op de radio vertelde allen van wat buitjes en die zouden in de loop van de morgen wegtrekken. Verder zou het een stralende dag worden. Tot twee uur bleef het windkracht 8 bft. Alleen werden de tussenpauzes met windkracht 5 groter. Dus maar op de motor richting de Eemhof.100_6949

Bij pampus was het zowat constant vijf en hebben wij de zeilen gehesen. Met een bloedgang naar de Eemhof. Zelfs motorjachten vlogen wij voorbij. De hoogste snelheid was 13,4 km/u. Zo snel hebben we nog niet gezeilt, ook niet met de vorige boot. Al met al een mooie finish van de vakantie.

zo’n beetje 380 Km gevaren. Verdere bijzonderheden moet ik nog uit de logbestanden halen.

Al met al een mooi vakantie waarin wij ons niet verveeld hebben.

Door de aanvaring hebben wij besloten dat de reparatie in Kerkdriel gaat gebeuren.

Die reparatie is uiteindelijk een complete refit ofwel een renovatie geworden. Lees hierover meer onder het thema zeilen.

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: