jump to navigation

2013

Vakantie 2013kaart van 2013

Zondag 21 juli
28′ onbewolkt 3/4Bft. Eemhof …. Eemmeer Dode hond. 9Km. Voor anker.
Vandaag  weggebracht. Om 1230 werden wij afgezet en om 1430 gingen wij al varen. De boot was al gereed omdat ik de twee dagen daar voor alles al had geregeld. Lekker tot aan het eiland gegaan want de wind viel helemaal weg. Dus daar maar overnacht. De eerste 9 km zaten er al op. In de avond genoten van het eten en ….. . oh ja ook het roer wat lichter gezet. spierballen hebben we al en zo kost het niet zoveel stroom voor de stuurautomaat. De halfwinder anders gemaakt ivm de slurf. Die slurf kon niet hoog genoeg zodat de halfwinder niet helemaal ontplooid werd. Hiervandaan ook de tripteller op 0 gezet.
Maandag 22 juli.        Voor anker.  38,5 Km
Windstil/3bft.  Dode hond ….. Vluchthaven Pampus (muiderzand)100_6115
Lekker gezwommen en daarna ontbijt. Mmmm wat kan dat lekker zijn. Hierna gemoterd omdat er weinig wind was. Als er al wind was stond die rechtvoor. Maar snel naar het grote water.  Wij wilden nog even naar Kniest voor wat laatste dingen maar toen ik de Marina oproep vertelden ze mij dat kniest gesloten was. Lang leve de marifoon. Dat scheelde weer de hele haven in en uitvaren. Gelukkig konden wij lekker zeilen op het Markermeer.  Helaas trok de omvormer de laptop niet terwijl de accu’s genoeg power hadden.  Dus geen navigatie, geen internet en geen kaart. Wind kracht 3/4 dus dat ging goed. Helemaal via Pampus richting Amsterdam en daarna vluchthaven Pampus bij Muiderzand. In de avond mijn scheepsluchthoorn gemonteerd. Bij de test natuurlijk de vingers in de oren. Wat een lawaai, althans hadden wij verwacht. Het bleef bij een tikje, want meer deed hij niet. Dus wat voor later.  Het nieuwe zonnetentje heeft goed zijn werk gedaan. Mijn koningin kon in de schaduw zitten.  Tripteller stond op 38,5 Km
Dinsdag 23 juli       28,5 Km
Wind NO 2 Bft 30″ vluchthaven Pampus …. Lelystad voorhaven voor anker.
Vandaag lekker gezeild. De hele dag 2/3 Bft.
Snelheid tussen de 5 en 8 Km/u. Dus ging lekker. Vanwege de noorderwind moeten kruisen. Uiteindelijk toch in Lelystad aangekomen om daar voor anker te gaan bij de vereniging. Werd ik toch voorbij gevaren door een zeilschip! Hierna snel de Genua 1 gezet en kon ik mijn eer weer redden. Veel de stuurautomaat aangehad. Dus lekker kunnen eten en toen Wil beneden lag heb ik gewoon de Genua kunnen zetten. Hi! In de avond het SB ruitje geplakt want daar kwam water naar binnen. Even wat lijm/kit en martin was weer klaar. Vanwege de geluidsoverlast heb ik de hoorn niet kunnen testen. Er lagen meer schepen voor anker en we liggen bij de stad natuurlijk. Ik wil geen overlast veroorzaken. In de avond voor het eerst het journaal bijgewerkt.
Trip op 67 Km.
Woensdag 24 juli.            65 Km Lelystad …… Den oever.
3/4 Bft Zuidwest. Vertrek om 1030 om eerst aan te leggen bij tagrijn Emma.
100_5582 Daar de nodige scheepsartikelen gekocht. ik heb hier het verjaardagscadeautje voor Wil gekocht. Dat was een speciale stoel voor aan boord. Zij vond toen dat ik er ook een verdient had. Slim he? Daarnaar op naar de sluis en om 12.30 uur waren wij de sluis al uit en konden meteen de zeilen hijsen. Vandaag een pracht dag om te zeilen. De hele dag zowat 10 Km per uur gezeild. Genua 1 op maar op de helft werd deze te gek en hebben wij de reis voortgezet met de high aspect. Ook daarmee bleef het ong. 10 km. Omstreeks 1900 kwamen wij bij de marina aan. De koelkast slaat niet meer af dus moeten we het maar handmatig bijhouden. Was wel weer vreemd om aan de wal te komen en te douchen. Snel spul gekocht om het drinkwater schoon te krijgen. Morgen de Waddenzee …..
Donderdag 25 juli.  28 Km.   Den oever ….. Den Helder. 26 km
Weinig wind. Gemoterd. Om 11.15 naar de sluis gegaan omdat 1200 eb werd en wij de stroming mee kregen.100_5607
Om 1200 uur waren wij de sluis al door maar de brug bleef dicht. Pas om 1235 uur ging hij open toen ook de volgende schutting er aan kwam.

100_5594

Tegenvaller dus. Maar daarna ging het goed en tijdens de tocht kregen wij bij 2300 toeren een snelheid van ong. 14,5 Km per uur. Normaal is dat 9,5 Km per uur.  Dus de berekening met stroming was goed. Aangemeld bij de VTS Den Helder en de marinehaven ingevaren.
100_5661 Ik hoef niet te vertellen denk wat voor een gevoel het was om als oud marineman met het eigen schip hier binnen te varen.
100_5642 Wil en ik hebben hier ook gewoond dus dat was een hele ervaring voor beiden. Bij aankomst bij Kim een bakkie gedaan met appelgebak. Dit bleek de oud eigenaar van de nachtclub Irma La Douce te zijn.
100_5698 Hij kende Leo van de nachtclub en de discotheek ook goed. Deze bleek nu weer een sessie-muzikant te zijn. Ik heb hem met zijn gegevens op het facebook gevonden dus dat was wel erg leuk. Verder was er nog een echte jutter die vertelde dat de flat waar wij hadden gewoond gesloopt was! Toevallig is dat ook met onze flat in Middelburg gebeurd! Zou dat door ons komen? Lekker de stad ingegaan want het was zelfs koopavond. Ook de muziekwinkel gezien waar ik 34 jaar daarvoor mijn 12-snarige gitaar had gekocht.
100_5688 Morgen weer verder.Trip 160 km.
Vrijdag 26 juli, rustdag in Den Helder.
In de ochtend was er regen. Omstreeks 1235 naar de stad gegaan. Maar eerst nog de brug en de 3d radar van mijn oude schip bezocht. Zucht …….
Daarna bij Halfords twee fietsen gehuurd. Langs de zee naar Den Helder zuid gegaan. Inderdaad was alles veranderd. Complete verpauperde wijken gesloopt en luxe woningen er neer gezet.

image

In de haven lag ook weer een mooi bierhaalbootje. Ik wilde hem wel kopen en de eigenaar wilde van de 40 miljoen wel iets afhalen als ik cash betaalde. Maar ik kwam er achter dat je dit schip niet kon gebruiken om whisky te halen. Dus jammer, ging niet door. Toch maar een pic gemaakt.

100_5696 Onze straat was er wel maar alleen de parkeerplaats herinnerde aan de plek waar eens ons flatje stond. Lekker verder gefietst en de fietsen terug gebracht en meteen boodschappen gedaan. Daarna wat klussen en babi pangang van Wil gegeten.

100_5674

Gelukkig hadden wij de drankvoorraad aangevuld en in de avond meteen aangesproken. Daarna op de laptop de route voor morgen ingetikt. Plan is om 0800 bij de sluis te liggen.
Zaterdag 27 juli Den Helder ….. Harlingen 59 km100_5710
3 Bft tegenwind. Dat wil zeggen, welke koers wij ook hadden hij stond altijd tegen. De wekker om 0730 gezet omdat de sluis pas om 0800 zou gaan draaien. Om 0700 werden wij opgeschrikt van een vreselijk lawaai, namelijk de sluis werd geschut. Dus snel opgestaan omdat de vloed al om 0600 was opgekomen en dat betekende voor ons extra snelheid mee in de goede richting. Einddoel was nl Harlingen en dat was 58 Km ver weg. Dus wassen en eten en op naar de sluis. Hij stond al open aan onze kant dus weer een meevaller. De sluismeester op kanaal 14 bedankt en ons gemeld bij VTS Den Helder dat wij naar buiten gingen. Om 0800 kwamen wij al buiten en konden wij meteen al merken dat de vloed reeds vol opkwam. Om naar Texel over te steken hadden wij al behoorlijk veel  kracht nodig. Maar langzaam draaiden wij richting Texelstroom en werd onze snelheid al 14,5 Km per uur. Er was heel veel betonning dus goed opletten. Maar Wil en ik vormden een goed team en al snel zaten wij op de juiste vaarweg. Dit keer dus de doorsteek over de hele wadden in de richting van Kornwerderzand en daarna alleen nog de Boontjes naar boven. Helaas speelde de wind een spelletje met ons en konden wij niet zeilen. Heel jammer. Den Helder was al snel uit het zicht, dat ongeveer 3 Km was. Maar men had het al over ochtendnevel gehad op de weerberichten. De volgende boei konden wij al snel weer zien dus niets aan de hand. De omvormer had ons die week in de steek gelaten. Het bleek dat hij de laptop met een lege accu niet kon opstarten. Dus die kreeg ik bij aanvang zelfs niet aan de praat met een volle accu. Balen, maar gelukkig had ik een papieren kaart en alles ging ok. De Garmin hielp ons ook heel goed. Op een gegeven moment konden wij bij een boei niet de volgende meer zien maar de plotter gaf dan de juiste richting en meestal na een paar minuten kwam die dan toch in zicht. Al snel had Wil alles in de gaten en werd ik bij het roer geweerd omdat zij liever stuurde. Potseling deed de laptop het weer, althans hij startte op. Ook de verbinding naar de ipad werkte, maar nu kon het programma de Garmin kompaswaarden niet meer vinden. Toch weer balen. Intussen zagen wij de afsluitdijk al weer bij Kornwerderzand. Toch een hele tijd het gevoel op zee te zijn met alleen maar zicht op water gehad. Wil vond het ook een hele ervaring en voelde zich er goed bij. Bij het begin op de Boontjes ofwel de laatste 12 Km naar Harlingen, heb ik op de ipad een jachthaven gebeld, de HSWV na de Tjerk Hiddessluis in Harlingen. Die had nog geen plaats omdat een tiental boten niet gingen vertrekken vanwege de komst van slecht weer en onweer omstreeks 1400. Hij adviseerde dat wij meer snelheid maakten om voor die tijd binnen te zijn. Na het onweer had hij weer plaats. Maar op dat moment kwam ook een schutting uit de sluis bij Kornwerderzand die allemaal op de fok voer. Onze snelheid was op dat moment 12,5 km/u. Dus alle zeilen gehesen en de motor uit. Er was nog geen onweer te zien en de laatste 10 Km lekker gezeilt met een snelheid van 11,5 Km/u. Toen wij bij Harlingen kwamen zagen wij wel grote onweerswolken komen. Op dat moment kwamen ook drie boten van de KNRM binnen. Volgens Wil escorteerden deze ons de haven in. Bij de Tjerk Hiddessluis begon het te regenen. Snel geschut 13.35 uur waren wij er door. Hierna afgemeerd bij de haven. Toen om 1500 uur de bui over was, vertrokken veel schepen en kwam de havenmeester ons vertellen dat wij op nr. 60 konden overnachten. De boot in de box gelegd en lekker de stad in gewandeld. Harlingen is een erg leuk stadje. Heel wat gewandeld en een lekker patatje gegeten met een gehaktbal bij de haven. Heerlijke friet. Er was erg veel te zien. Terug hadden we zin in koffie en hebben we crisisberaad gehad wat die week verder.
We hebben wat mogelijkheden bekeken en de route die wij uitgezet hadden was morgen naar Leeuwarden en overnachten, dan via Dokkum naar Lauwersmeer, overnachten en weer terug via de zuidkant van Leeuwarden naar Grouw en de sneekweek bij de Goingarypse Poulen. Over twee dagen zou het weer warm weer worden. Dus in de warme tijd zijn wij weer bij de meren en gaan lekker luieren en zwemmen. Trip was 218,7 km,  tijd in beweging was 30 uur en de hoogste snelheid was vandaag en was 15,4 km/u.

100_5742

Zondag 28 juli.
De dag begon grauw met een behoorlijke wind. Niets aan dus. Helemaal niet als je 30′ bent gewend. Besloten om toch maar een dagje te blijven. Bij de havenmeesteres een plekje 6 plaatsen verder gekregen. Wifi was gratis maar dan moest je wel op de picknicktafel bij het kantoor gaan zitten want het bereik was 2 m. Gezellig dus. In de middag veel gewandeld. Het was een drukte van je welste in dat kleine haventje.

100_5747

Alle schepen van de bruine vloot kwamen terug dus het was echt druk. De brug was nog niet open of men ging naar buiten en tegelijkertijd ook naar binnen. Meer dan een uur staan kijken. Het was druk met kijkers en boten. Daarna lekker poffertjes gegeten. Mmmmm heerlijk.  We hebben de hele buitenring van Harlingen gelopen. We kwamen zelfs de pier tegen waarop ik iedere dag heb hard gelopen op de school om mijn sporttest te kunnen halen. Ik ga het beslist niet over mijn laptop hebben. De hele vakantie niets aan gehad dus. Ook geen navigatie programma dus.
Maandag 29 juli. Harlingen ….Buurdaard. 50 Km
Trip was 260 Km dus 50 Km gevaren inclusief Leeuwarden.
Vandaag vroeg opgestaan en om 10.30 uur gaan zeilen. Het beruchtte Van Harinxmakanaal op. Al snel gingen we door Franeker en andere leuke dorpjes. De brugwachters hebben hun uiterste best gedaan zodat wij niet al te lang behoefden te wachten. Natuurlijk was de lepeltjesbrug het begin van de stad Leeuwarden. Wil zat op het voordek en is er pas heel ver na Leeuwarden vanaf gekomen. Voor mij was het natuurlijk al de tweede keer dit jaar. Het was weer een feest. Dit keer lag heel Leeuwarden aan beide kanten vol met boten. Wj hadden een tijd lang een groep schepen van ongeveer 15 schepen. Bij een bepaalde brug bleek de brugwachter niet op zijn plaats te zitten en verwaaiden alle schepen in een hoekje van de gracht. Puinhoop dus maar wel een gezellige puinhoop. Uiteindelijk bleven er maar 3 schepen over die de tocht naar Dokkum volgden. Bij ons was er crisisoverleg waar wij zouden overnachten. De beslissing kwam toen wij in een dorp kwamen die Buurdaard genoemd werd.
fotoEen dorp die door de achtertuintjes een kanaaltje had. Bij de Korenmolen hebben wij aangelegd. Dit lag tussen twee ophaalbryggen. Toen wij de eerste gepasseerd waren rond 16.10 uur, bleek dat de tweede brug niet meer bediend werd omdat de bruggenwachter om 16.15 uur pauze had van een uur. Maar het leek ons een goed idee om hier te liggen. Beter als langs het kanaal in de weilanden. Aan het eind van de middag ging de wind ook iets liggen. De ochtend hebben wij ook nog behoorlijk gezeilt. Het laatst vooral alleen op het grootzeil. Dit tot aan Leeuwarden. Na een wandeling door het dorp hebben wij een bezoek gebracht aan de plaatselijke supermarkt en terug aan boord heb ik gekookt, afgewassen en koffie gezet. Wil had vrij vandaag. Om 1930 kwam de plaatselijke havenmeesteres op de fiets en hebben wij 6 euro afgerekend. De Wifi was gratis dus snel weer een foto op faceboek gezet. Het diner vandaag was specieboontjes, gebakken aardpels en shoarma. Dus smikkelen en smullen. Morgen weer verder.
Dinsdag 30 juli       Buurdaard …. Lauwersmeer.trip 35 km
295 km. 4 bft nw buien noordergathaven
Twas een zooitje vandaag. Maar het begon goed. om 10.30 uur draaide de brug en konden wij mee. bij de eerste burg voor Dokkum was het al raak. voor ons twee van die twijfelaars die bij het minste of geringste  achteruit sloegen en stil gingen liggen. Gek wordt je daarvan. Bij Dokkum zelf aangekomen was de sluis kapot geweest. Dus iedereen lag daar vanaf 0900. We lagen maar te verwaaien. Iedereen had op een bepaald moment wel afgemeerd. Op een gegeven moment mochten wij eindelijk. Wij lagen dubbel afgemeerd. dus wij ook los gooien maar er kwamen wat achterblijvers aan. dus moest ik even wachten. je raad het al, de laatste twee mochten er niet meer door. Maar het duurde niet lang of er werd gedraaid vanaf de andere kant. Wat denk je? Alles op dubbel rood en onze kant mocht dus weer niet. De brugwachter had middagpauze en 1300 waren wij de eerste. Dus ik laat niemand meer door als ik aan de beurt ben. Enfin, zo ook bij dokkum en nieuwe zuilensluis. Ik kwam als eerste van een hele reeks aan. netjes afgemeerd. Motorboten eerst maar die snapten het niet. Dus wat geholpen en gezorgd dat zij wel gingen. Voor mij zat een ouwe lul die niet kon varen met een kruiser. Dus wind in de kont. Hij tergend langzaam op het laatste moment, ik mijn snelheid kwijt, geen bolders voor mij om achter te gooien en Wil miste haar bolder, natuurlijk kon ik er maar net bij qua lengte en ik lag dwars in de sluis. Gezorgd dat Wil een steekeindje kan zetten en de boot weer terug in het gareel. Iemand op de wal wist het veel beter natuurlijk. Hem een beetje overbuft en gezegd dat ik normaal met een 200m voer en toen bond hij wat in. @&€€)((; PS hij was op de fiets!
Wel lekker gezeilt op het Lauwersmeer met 4 Bft, max snelheid van 13,2 km met de standaard zeiltjes. Net de haven droog kunnen halen. Daarna begon het te regenen tot laat in de avond.
100_5774
Woensdag 31 juli
Rustdag in Lauwersmeer Noordergat
Bleek vandaag weer een regendag te worden. Dus het regententje eens goed geinstalleerd. Kwam het naaiwerk van de winter weer eens goed van pas te komen. In de morgen was het mog even schitterend weer dus de rugzak om en de paden en de lanen op.  Helemaal naar de haven van Lauwersoog gelopen en in de watersportwinkel nog wat inkopen gedaan (sjaals voor Wil). Na lekker gewandeld te hebben zijn we naar de supermarkt geweest bij de bungalows waar wij met de jongens en de surfplanken een surfvakantie hebben gehad vroeger. Alles was daar wel veranderd maar mooi geworden. Verder lekker gelezen en geslapen. De rest was weer regen en een flinke wind.100_5895
Donderdag 1 augustus
Trip aan het einde van de dag was 333 km dus 38 Km. Wind 3 Bft vaiabel ZW…NW peil gasolie was 6,5 Cm en bij weggaan gebunkerd dus weer vol. Ong 40 ltr erbij. Dat was voor het hele voorjaar. Vroeg opgestaan, wc en water bijgevuld. Om 1030 gaan bunkeren en 1115 voeren wij de haven uit. Lekker gezeilt maar de wind speelde weer een spelletje met ons. We hadden geluk bij de Dokkums nieuwerzuilen sluis en konden meteen mee. Helaas was de Dokkumer EE niet te bezeilen. Na buurdaard op een marrekrite gelegen. Lekker gezwommen want de zomer gaat weer door met 30 graden.
Vrijdag 2 augustus Buurdaard ….. Earnewoude 38 km
Motor. 1030 .. 1530
Wind: verkeerd dus tegen.
Trip 368 motor uren  2352
Vandaag op de motor weer terug naar Leeuwarden. Weer door al die bruggen. Bij leeuwarden hadden we echt geluk. Om 1155 moesten wij nog de Hermes en de Lepelaarsbrug. Normaal lukt dat dus niet omdat men om 1200 pauze houd. Men zorgde er wel voor dat we voorbij de laatste konden. Wij waren er op ingesteld dat wij ook eerst moesten eten, maar het bleek dat de bruggen aan de zuid kant professioneel waren en deze gewoon tussen 0900 en 2100 draaiden. Dus met dezelfde club als door Leeuwarden Noord zijn wij ook door zuid gegaan. Voor Leeuwarden noord kwam er een Belg voorbij die riep dat hij voor 1200 uur door Leeuwarden wilden zijn. Bleek veel later dat hij met twee anderen een boot moesten overbrengen naar Belgie. De hele route hebben wij aanspraak aan die man gehad omdat hij ook vragen had over de staande mast route. Was gezellig. Nog bij het huis van Gerard voorbij gevaren. Bij het akwadukt na Leeuwarden zijn wij van de staande mast route afgegaan en via Warten naar  Aernewoude gevaren. Daar was het een drukte van je welste. Maar allemaal heel ondiep. Puur recreatie oord met kleine bootjes. Hier viel onze Dibo wel op. Tegenover de plaats aan het bleipet waar wij eerder gelegen hadden hebben wij een ankerplaats gezocht.
100_5888Onder in de Bilge lag een vettige vloeistof. Ik wist niet wat het was. Later bedacht ik mij dat ik volgens instructie van Evert niet ieder uur de vetpot had aangedraaid van de schroefas. Ik denk dus dat dit gelekte vloeistof was van de schroefas. Deze alsnog flink aangedraaid. Het zal ook komen doordat we heel veel op de motor gevaren hebben. Verder wist ik dat bij de onderhoudsbeurd te veel olie in is gegaan. Ik dacht dat de motor er dit wel uit zou gooien. Na een check bleek dit niet het geval. Ik heb er toen 0,5. Ltr uitgehaald en nu stond het oliepeil net onder het maximum. 2.9 ltr volgens de specificatie is dus teveel. Het moet 2,4. Ltr zijn.
Zaterdag 3augustus 2013 alte faenen ….. Pikmeer
Trip staat op 392,5 Km dus vandaag maar 24,5 Km gevaren en een grote desillusie rijker. Vanmorgen lekker weer vanuit het bed in het water geplonst. Heerlijk wakker worden. Daarna weer zon lekker ontbijtje van Wil en al om 1000 uur op pad. Ja jullie lezen het goed. Omdat het een gekkehuis is in Aernewoude zullen wij het skutsjemuseum een andere keer bezoeken. Vandaag stond de echt oude typisch Friese stad Drachten op het programma. Het was niet zo ver varen dus wij dachten even in het dorpje te kijken en dan met boodschapjes weer snel aan boord om de reis naar het Snekermeer of Goingarypse poelen voort te zetten. Omdat wij ook een luchthoorn en een gasfles hebben wilde hebben wij in de buurt van de 2stadsgrachten een jachthaven bezocht die bij het centrum lagen. Snel naar de havenmeester die het goed vond dat wij even naar de stad gingen, die volgens zijn zeggen 2km verderop lag, en dan zouden wij bij hun in de winkel de boodschapjes doen. Dat alles zonder liggeld te betalen. Dus wij wandelen, wandelen, wandelen en nog eens wandelen maar het was veel meer dan 2km. Het werden er 5.
100_5906Dus werd het een wandeling van 5+5+2=zeker 12 Km. Met op de terugweg ook nog eens boodschappen in de tassen. Verder bleek het een leuk centrum te zijn maar allemaal modern en er was geen spoor te vinden van dat oude stadje. Dus dit was de grote desillusie. Drachten wordt toch altijd gerelateerd met zeilen?100_5909
Waarom eigenlijk. Vermoedelijk zal in 2016 het eerste schip weer de stad in varen. De grachten die op de kaart staan zijn grachten bij nieuwe huizen…..
100_5919
Verder heeft Wil zich zelf buitensporig tegoed gedaan aan kadootjes voor haar verjaardag die nog lang niet is. Dat heeft ze wel verdiend. En ik heb mijn toeter. Dus daarna toch maar na 1620 uur doorgevaren en wel naar het Peanster Le ofwel beter bekend als het Pikmeer. Hier aan de kant van Sitebueren een mooie Marekrite opgezocht. Een aantal jongeren zag ons al komen en hebben hun boot verlegd zodat wij ook bij de afmeer palen konden. Hierna lekker gegeten en morgen op weg naar Akkrum. In de avondgloren lekker een bakkie gedaan met een overheerlijk Walnootkoekje.En wel in de zon.
Motoruren 2355.
Zondag 4 augustus 2013.    20 km Pikmeer …. G poullen.
 Trip op 412 dus afstand maar 20 Km gevaren en wel van het Paenster le ofwel Pikmeer naar de Goingarypse poullen.
We zijn binnendoor gegaan via Akkrum met een akwadukt. Bij de brug van Terkaple moesten wij een 45 wachten omdat de brugwachter weer sliep … ik bedoel pauze had. Dus maar naar de remming gevaren en afgemeerd. Dieopte 1.9 volgens de fishfinder. Om 1300 begon de brug te draaien en iedereen zocht al een plaatsje om te wachten op de doorvaart. wij ook.. tenminste dat wilden wij. nog geen 4 m verder liepen wij vast. dus gewoon in de vaargeul met onze 1,4m diepgang. geen beweging in te krijgen. Intussen bleef de brug maar open en dicht gaan. Ik ben ook in het water gesprongen maar kreeg de Dibo niet los. Hierop kwam er een groot schip aan dat ook voor anker had gelegen en die man was wel alleen aan boord maar hij heeft ons mooi los getrokken. Zie de foto.
100_5939
Dus zijn wij zeker 4 brugopeningen later pas doorgevaren. Hier zal een mailtje naar Rijkswaterstaat op volgen. !@@##$%^&*(( Bij de Goingarypse poulle een  marekrite steiger opgezocht. aan het eind van de steiger met de kuip gelegen
dus volop privacy. Aan de kant van goingaryp hebben wij eerst voor anker gelegen omdat er door de wedstrijdboten geen doorkomen aan was. Dat was al om 1335. Lekker naar de wedstrijd gekeken. Onze 2e accu was leeg dus de koelkast schakelde al uit. Maar omschakelen naar 2 om met de motor de accu op te laden lukte niet omdat de motor niet wilde starten op dat niveau. Dus met het startstation voor de auto dat ik bij mij had voor noodgevallen de motor gestart en zodoende 2 uur lang de motor laten lopen. Dus weer gefikst. Verder lekker weer en lekker op de motor gevaren want de windrichting werkte niet mee. Wel even op de poullen gezeilt dus.
Mooi hoor al die wedstrijdboten.100_5986
Maandag 5 augustus
Mooi weer en 30 graden
Rustdag goingarypse poulle tenminste dat was de bedoeling. De Dibo 3 opgepompt en de gele aanslag verwijderd. Ik had nu de was der wassen gekocht. Iets met PTEF er in. Dus de romp in de was gezet. Het was een lust voor het oog. Druppels water vielen er gewoon van af. Men zegt dat ik er dan een jaar vanaf ben. We shall see. Wil heeft op de steiger een knus hoekje ingericht met ons nieuwe tafeltje en de twee stoelen. Daar heeft zij de hele operatie gevolgd evenals de wedstrijden van de sneekweek. Al met al een geslaagde dag. In de middag crisisoverleg. Morgen zou mooi worden en overmorgen een regendag. Dus besloten het plan van Wil uit te voeren en morgen naar Lemmer af te reizen zodat we daar die regendag kunnen afwachten. 100_5964

Bijtijds naar bed gegaan. Twee keer moest ik er uit omdat de wind draaide. Dat was wel wat vreemd. Om 0200 uur kwam de aap uit de mouw ofwel er kwam een redelijke storm over het meer. Zeker 6/7 bft en met de gedraaide wind kwam het niet van voren maar dwars op stuurboordskant. Hierdoor lagen wij opeens aan lagerwal. Dus de meest rotte positie en hierdoor werden wij door de wind en de golven tegen de steiger aangegooid. Wil is maar gaan puzzelen. Ik heb buiten alles bekeken maar kon weinig meer doen dan afwachten. Terug in bed dus. Na een uur wederom buiten de situatie in ogenschouw genomen en het roer iets gunstiger vastgezet. Na .0400 werd het heel iets rustiger en gingen wij naar bed. Weer een les dat bij een storm de wind eerst kan draaien en dat je voor dat je gaat ankeren of aan de zijde van een meer gaat overnachten je deze kans loopt. De weersberichten die wij hadden gehoord spraken van wind kracht 3 en wat onweersbuien. Altijd hebben wij eigenlijk op de ruime wateren in de avond naar de marifoon geluisterd naar de berichten maar in het binnenland hebben wij dat niet gedaan. Stom dus, ook daar gewoon luisteren en goed op de hoogte blijven.
100_5952
Dinsdag 6 augustus
Goingarypse poullen …. Lemmer 33 Km
Toen wij opstonden was de wind nog steeds behoorlijk maar wel weer terug gedraaid naar voren. Dus wegvaren was weer te doen. Vlak voor het vertrek zakte de wind. Omdat wij nu zeer zeker weg wilden moesten het bijbootje en het luchtbed nog opgeruimd worden. Bootje, de Dibo 3, opgevouwen en onder de klep in de kuip gelegd. De houten bodem en plankje in de zak in de hondekooi.
Weggevaren naar de uitgang naar Joure. Plotseling werd de diepgang wel erg weinig.  Snel omgedraaid en weer terug naar het meer. We zagen toen een paar zeilboten komen en zagen dat er nog een uitgang was. Pfff weer geluk gehad. Op naar het volgende avontuur.  De doorvaarthoogte van de twee bruggen van de snelweg is 11,50 m. maar vorig jaar waren wij er ook onderdoor gegaan. dus nu weer proberen. onze hoogte is nl 12M. De beweegbare brug gehad en nu nog de twee bruggen van de A6! We waren de eerste die door de brug gingen dus eerst een rondje gedraaid om rustig onder de brug te proberen te varen. Er waren geen hoge golven en geen scheepvaart, maar het water was door de storm wel opgestuwt. Heeeeeeeel langzaam vooruit langs het kantje terwijl wil een lijntje op de remming hield. Ook dit keer lukte het weer alhoewel wij allebei de indruk hadden dat we nog minder ruimte hadden dan vorig jaar. Maarja wat wil je. Het was in ieder geval toch gelukt. Dus nu bakboord uit en op weg naar het Tjeukemeer. Zeilen gehesen en lekker met 5/6 Km per uur door de sloten. Op de toegangssloot naar het meer ook het grootzeil gehesen en zo ook het Tjeukemeer over gegaan maar nu met max speed van 10,3 Km per uur.  Heerlijk dus. Via de Fellegasloot naar het prinses Margrietkanaal en via de sluis naar buiten. In de verte zag ik net vanaf het IJsselmeer een boot varen en ik had goed geraden, het bleek de Dear Hunter van Ruud en Yvonne te zijn. Dus snel gebeld en ook bij de havenmeester telefonisch een box gevraagd en wel voor twee dagen. Ruud kwam in de zelfde haven te liggen. Na het afmeren Ruud even geholpen omdat hij tussen de twee palen van de box klem gevaren was. Toen hij lag de Dibo opgeruimd en met Wil naar de Dear Hunter gegaan. Lekker bijgekletst en een biertje gedronken. Lekker gegeten en op tijd naar bed gegaan. Tenminste dat was de bedoeling maar om 2400 uur zou Wil jarig zijn dus nog even uitgesteld. In Drachten had zij al een mooie lederen tas en parfum gekocht dus de buit was al binnen.
Woensdag 7 augustus
Lemmer. Extra regenafwachtdag. Dus lekker uitgeslapen en naar de stad. Heerlijk gewandeld en een bezoek gebracht aan Skippersland ofwel een mooie watersportzaak. Voor Wil een paar laarzen gekocht zodat zij bij regen geen koude voeten meer kreeg. Als het koud werd en regende trok zij mijn laarzen aan en had ik koude voeten.
100_6008
Nu dus probleem opgelost. Bijkomend geluk: aan de laarzen kan je zien wat stuurboord en wat bakboord is. De koelkast was ook kapot gegaan aan het begin van de vakantie. Hij sloeg niet meer af als hij op temperatuur was. In de stad een busje contactspray gehaald en geprobeerd de koelkast weer nieuw leven in te blazen. Maar helaas de reanimatie is mislukt. Dus moeten wij zelf de koelkast maar aan en uit zetten.  Beetje balen dus want we hebben de boot nu net een jaar maar de stuurautomaat, windmeterset en de koelkast zijn al kapot. Het is jammer want het kost een heleboel extra geld. Ook de accu s beginnen minder te worden. Maar nog steeds schik met de boot. In de middag kwamen Ruud en Yvonne op verjaardagvisite.
100_6001
Ik had vanwege de regen een tentje gebouwd en met wc papier versierd. Het was gezellig en het was snel 1900. Morgen weer zeilen. Wil heeft via de gsm veel felicitaties gehad. Ze is dan ook een schat.
Donderdag 8 augustus.
Trip 492 dus 47 Km gezeild
Accu s weer vol. De waterzak opgetopt en vol goede moed de ruime wateren, in dit geval het IJsselmeer op. Het was prachtig zeilweer. Wind was NW kracht 4/5 en halve wind dus. In een stuk door gezeild en de 47 Km ruim binnen 5 uur gezeild. Kan je nagaan. Dit alles met de gewone werkfok, dus de high aspect.
100_6012
Je kon nog wel de effecten van de harde wind vannacht merken. Golfhoogten varieerden tussen 0,6 en 1,2 m. Dus we hebben genoten. In no time in de Houtribsluis in Lelystad. Ook nog even in de nieuwe Bataviahaven gekeken.  Naast de verenigingshaven voor anker gegaan. Lekker gelezen, gezont en gepuzzeld. Wil had macaroni op het menu met duo vla dus smikkelen en smullen. Tot laat in de kuip gezeten en naar de zonsondergang gekeken. Omdat we zo vroeg al bij Lelystad waren opperde Wil nog even om door te varen naar de vluchthaven van Pampus maar dat bewaar ik liever voor morgen dus nog een dag heerlijk zeilen.
100_6091
Vrijdag 9 augustus
43 km trip 535 km wind 4/5 bft Z/ZZW
Om 11.15 uur vertrokken uit Lelystad. Lekker windje. Goed opgeschoten maar de windrichting was vreselijk. Dus hele dag moeten kruisen. Eerst op EA2 en iets verder doorgevaren. Toen een slag naar Almere stad (flat) en vrij snel weer naar Marken. Zodoende het paard van Marken omzeilt. Hi!  Bij de gele ton bij Marken weer overstag en op de vluchthaven aan. Deze konden wij net niet bezeilen. Aangezien er een fikse bui aankwam hebben wij besloten geen gebruik te maken van de optie om bij Naarden te ankeren, maar de motor aan te zetten voor 200 m en100_6120



de haven in te gaan. Vooral omdat het leek te regenen in de verte. Binnen lekker iets te drinken gepakt en kaas met een worstje erbij. Mmmmmm.
Zaterdag 10 augustus.    Trip 568,5 Km dus 33,5 Km.
Vluchthaven pampus …. Eemhof. Diesel 11 cm dus 1 volle tank gasolie in de vakantie verbruikt.
Vanmorgen opgestaan en zag dat het bewolkt was. Maar wel weer wind uit het ZZW kracht4/5. Dus na het ontbijt op de motor tegen de wind in en daarna weer geweldig gezeild.
100_6058
Ook een oude en een nieuw vrachtschip tegen gekomen. Mooi gezicht.
Ter hoogte van Pampus zag Wil opeens de zijstag waaien met de pikhaak eraan. Snel de fok naar binnen en gezorgd dat op die stag geen kracht stond. Wil achter het roer en ik in het gangboord, gezekerd aan de veiligheidslijn met zwemvest. Na 5 minuten weer alles vast en gezekerd.
100_6162
Doorgevaren en toen wij op de randmeren kwamen zeilden wij voor de wind tot aan de Eemhof. Snelheden tot 11,5 km per uur. Dus ook dat was weer geweldig.
100_6172
Op de Eemhof met buurman Joop thee gedronken. Geschoonschipt omdat Evert, de vorige eigenaar, misschien volgende week een dagje komt. In het park uit eten gegaan bij de foodstore (frietjes) en daarna een lange hete douche genomen. In de avond zullen wij de competitie yahtzee afronden en morgen worden wij weer opgehaald door John en Melissa. Dan hebben we nog een hele dag vakantie thuis.
Sluis.                                10
Brug vast onderdoor 8
Brug geopend.              61
Akwaducten.                 2
Bruggeld.                        28 euro
Marekritevlag.              12  euro
        Overnachtingen:
Geankerd.                       6
Marekrite.                       3
         Havens:
Haven den oever 2 nachten
Den helder.             2nachten
Harlingen.              2 nachten
Buurdaard.             1 nacht
Lauwersoog.         2nachten
Lemmer.                  2nachten
Totaal afgelegde weg 568,5 km volgens GPS + 9 km eerste dag = 578 km
Grootste afstand in een dag = 65 km

Een zeer geslaagde vakantie met maar op 2 dagen regen en verder 25 / 30 graden met zon.

Groetjes Wil en Martin

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Reacties»

1. Evert en Wil - 1 september 2013

Leuk Martin je reisverslag met de DIBO. Het heeft even geduurd voordat we je reisverslag konden lezen i.v.m. eigen vakantie.
gr. Evert en Wil


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: