jump to navigation

2012 Dibo

Dit jaar voor het eerst met de Dibo.

Logboek vakantie 2012

zondag 22 juli 2012 – weinig tot geen wind en 25 graden.

De eerste dag van het mooie weer=de eerste dag van onze vakantie.

Vanmorgen bij tijds opgestaan. We hadden een ruime auto met chauffeuse ingehuurd en een sjouwer. De airco bij onze auto was kapot dus moesten we wel om in stijl naar de Marine de Eemhof te gaan. Dus Susanne en Paul hebben ons in de mooie nieuwe auto van Susanne naar de boot gebracht. Ik had het zwemtrapje al gereed en die moest er alleen nog maar op. Maar dat doen we morgen. De boot laten zien aan hun en daarna bij het restaurant koffie gedronken met appeltaart en cheesecake. De laatste was wel heel erg klein. Nadat zij naar huis waren vertrokken hebben we wat geklust en brood gegeten. Daarna 1 uur en 40 minuten gewandeld in het oeroeboeroebos. Dat laatste bleek het Hulkensteinsebos te zijn. Ik denk dat we wel 8 km gelopen hebben. In het Oeroeboeroebos liepen runderen met grote hoorns en havikken. Van beide niets gezien maar wel gehoord. Volgens mij kwam dat geluid uit luidsprekers. We kregen geen ijsje van Wil maar wel lekker koffie. Lekker in de kuip gezeten en de fishfinder en plotter met digi kompas op de plaats van de klokkenset geplaatst. Morgen de laatste klusjes en lekker zeilen.

Maandag 23 juli windkracht 2/3 ZO

Vanmorgen hebben de buren allemaal geholpen toen ik de boot draaide in de box en het zwemtrapje monteerde. De poptang begaf het dus heb ik alles met lijmkit en dikke roestvrijstalen schroeven vastgemaakt. Makkelijk dat de boot gedraaid was, nu kon ik zittend op de steiger gewoon werken. Ik heb om Joop en Wil laten schrikken door de waterpomp tang te laten vallen, maar heb ik die nog net tussen mijn voeten kunnen opvangen. Alles keurig in orde.  Maar een klein stukje gewandeld in het park en een ijsje gescoord bij het activity centre. Er was een zanger live aan het zingen. Terug gegaan en koffie en bier gedronken. De traumaheli landde op ongeveer 200m van ons vandaan. Morgen bleek dat er een Pool verdronken was.

Dinsdag 24 juli windkracht -1/2/3 vanuit alle richtingen.  = 7 Km = Eemhof – Eemmeer.

Vanmorgen gastank gehaald, boodschappen in de supermarkt gedaan en met heel weinig wind vertrokken. Dus het werd gewoon weer zoals altijd op de eerste vakantiedag het eerste de beste eilandje en voor anker. Kniest hebben wij niet eens gehaald. Wel lekker gezwommen. Het grote bijboot verhaal gestart. Geinig bootje dat met weinig moeite een behoorlijke vaart had. De omvormer van 12 V naar 220 V geprobeerd voor de laptop en die doet het. Verder veel gereuteld en lekker bij het eilandje overnacht.

Woensdag 25 juli 2012   = 32Km = Eemmeer – Vluchthaven Pampus Muiderzand.

Wind 3 Bft Nw op het Gooimeer en 4/5 N op het Markermeer.

Vandaag opstaan – zwemmen – ontbijtje in de kuip – koffie. Natuurlijk eerst gereuteld. Het bijbootje leeg laten lopen, uithouders losgemaakt van de reling en de boot er op voorbereidt dat zij daarmee echt gaat zeilen. Op het voordek alles geknutseld zodat de uithouder dienst kan doen als Papegaaistok en de halfwinder er op kan. Tussendoor gezwommen. Wil heeft de ruitjes van de buiskap schoongemaakt. Zeilend in de middag over het Gooimeer gegaan. Lekker windje en weer veel gezien. Veel zon. Wij waren ongeveer 1700 uur bij Muiderzand, dus maar niet naar Kniest gegaan. Wij willen daar de tijd voor nemen. Dus doorgevaren naar de vluchthaven van Pampus bij Muiderzand. Dit keer helemaal doorgevaren naar achteren. Er lagen veel heeeeel grote zeiljachten. Lekker gezwommen en gegeten. Het plan is Kniest en daarna via Enkhuizen naar het Noorden te gaan. Als we dan N wind hebben kunnen we naar Hindeloopen en Makkum.

Donderdag 26 juli 2012.  = 24 Km =

Wind NO 3 bft Vluchthaven Pampus – Muiderzand – Lelystad.

Vandaag naar Kniest terug gezeild in Muiderzand. Daar een nieuwe kaart gehaald van het IJsselmeer en nog wat kleine dingen. Nog even een discussie gehad over de marifoon. Men hoorde ons wel maar wij hoorden anderen niet. Ik kreeg van de verkoper een metertje te leen en heb de antenne’s doorgemeten. Deze waren goed. De staande golf beneden de 3. Maar de ontvangsttest was niet goed. Dus de conclusie was dat de marifoon stuk was. Na spoedberaad dus besloten om een nieuwe aan te schaffen. Bij het aanmeren nog een bootje langszij genomen die boodschappen gingen doen in de kampwinkel. Zij kwamen uit uitdam. De vrouw ging er prat op dat zij zeilde en al 75 jaar was. Echt over het dek springen deed ze niet maar was wel aardig. Na Kniest op pad gegaan om het grote avontuur voort te zetten. We wilden eigenlijk aan de westkant doorgaan om naar Den Oever te gaan. Het zou een week lang IJsselmeer weer worden. Helaas draaide de wind naar het noorden en moesten we erg veel kruisen. Andijk zouden we niet halen en Enkhuizen hadden we wel gezien. Hoogte gewonnen met de motoer en uiteindelijk halve winds naar Lelystad.  In onze favoriete Lelystad haven gelegen. Hier in de avond lekker bootjes gekeken op de steigers. Morgen zien we wel weer.

Vrijdag 27 juli 2012. Lelystad

Vanwege het uitrusten in de vakantie nog een dagje erbij gepakt. Lekker gereuteld en wat dingetjes gedaan. De wandelschoenen aangetrokken en naar de C1000 gelopen. Verder weer naar de bootjes gekeken en genoten.

Zaterdag 28 juli 212. W-ZW ¾  = 45 Km = Lelystad – Enkhuizen – Andijk

We waren vroeg op gestaan om op tijd uit Lelystad te vertrekken. Helaas was er onweer. Dus koffie met appelgebak. Ipv 10 uur vertrokken wij om 11.30 uur. Zonder wind ofwel 2 Bft vertrokken. Toch maar de Genua 1 bijgezet waardoor de snelheid van 2 naar boven de 4 Km/u ging. Terwijl Wil aan het bellen was veranderde de wind plotseling naar 5 Bft. Dus snel de Genua naar beneden en een reef in het zeil. Op naar Enkhuizen/Naviduct om door te schutten naar het IJsselmeer. Meteen kwamen wij er achter dat dit schip 4,5 ton was dus 3,5 x zo zwaar als de Dragonfy II en dat het veel beter met harde wind te handelen was. Zelfs maar met 1 reef. De snelheid bleef toen boven de 10 Km/u. Als een speer gingen wij op de ondiepte van Enkhuizen af dus werd het tijd om onze vriend de EZ-Z ofwel de boei die deze ondiepte aangaf, op te zoeken. Nu wisten wij dat het een kleintje was. Weer niet gevonden. Zeg maar totaal niet gezien. Belachelijk dat zo’n belangrijke boei zo klein is en niet te zien. Ik heb via de GPS alles bekeken en heb hem echt niet gezien terwijl wij ong. op 1 a1,5 Km zijn gepasseerd. Dus zijn we maar via onze navigatiesystemen gaan varen, lees laptop en GPS. Door onze hoge snelheid waren wij 16.30 uur al door het naviduct. Bij het naviduct wel snel de marifoon geprobeerd en die deed het goed. Daarna koers Medemblik. Zouden wij dan eindelijk eens bij dit dorp komen?  De wind werd steeds meer West dus aan de wind. Kruisend zijn wij na Enkhuizen richting Medemblik gegaan. Het was echter (weer) Niet te doen en zijn wij halve winds naar Andijk gevlogen. Om 19.00 uur waren wij bij de meldsteiger. Hier verloor Wil een Willetje. Met pikhaak en al is zij door de hele haven gegaan. Ze heeft hem wel zien drijven maar kon er niet bij. Lekker gedouched enz. Vanaf dat moment hebben wij afgesproken dat wij langzaam beginnen met een cursus kaartlezen. Dus een aantal dingen doorgenomen. Morgen gaat het echt beginnen.

Vandaag begonnen met motorurenstand 2274 en einde 2275. Diesel was 15,5 cm, waterbunker vol en beide accu’s vol.

Zondag 29 juli 2012. Extra dag Andijk.

Ook hier weer een extra reutel dag ingelast. Lekker wat klusjes gedaan en het eind komt in zicht. De meeste dingen zijn al zoals wij wilden hebben. Nog een wandeling door de hele haven gemaakt maar helaas het willetje niet gevonden.

Maandag 30 juli 2012. Andijk – Den Oever. = 24 Km =W 4/5 Bft

Ik moest de sep key inleveren bij de winkel. Hierdoor heb ik een mooie deal af kunnen dingen en voor 15 euro had ik een nieuwe wil met bekleding. Dus hiermee Wil weer blij gemaakt toen ik terug kwam aan boord.  Hierna het ruime sop gekozen en richting de Zeug en Den Oever gevaren. Om 14.00 uur vertrokken en om 16.00 uur aangekomen te Den Oever. Met de halfwinder en een reef gevaren en hiermee als maximale snelheid 12,4 Km/u gehaald! Dat was de hoogste snelheid tot het opmaken van dit logboek op 26 augustus. De rompsnelheid is technisch gesproken 11,5 Km/u. De waterlijn is 6,39 m en De wortel hiervan is 2,53. Volgens de formule is de maximale rompsnelheid dan 4,54 x 2,53 = 11,5 Km/u. Dus op het internet gekeken waarin blijkt dat het inderdaad een vuistregel is en dat zeilschepen speciaal hierop gebouwd zijn en dus iets harder kunnen. We zullen zien. De snelheid was afgelezen op de Garmin dus een GPS snelheid. Bij de Marina Den Oever een mooi plaatsje gevraagd en ook gekregen, nl G9. Hiervoor moesten wij even omvaren en via de achterkant de haven weer in. Naast de haven zagen wij een zgn aggenebbis betonning liggen die niet echt duidelijk was omdat verschillende soorten boeien door elkaar gebruikt werden. Plotseling lagen wij vast. Het duurde even voordat wij weer vlot waren. Ik heb Wil gevraagd even naar achteren te komen maar er was geen gewichtsverschil. Dat komt vermoedelijk omdat zij afgevallen was. Toch los gekomen en naast een Hallberg Rassy afgemeerd. Je kon bij de Havenmeester fietsen krijgen en alleen statiegeld betalen. Als je binnen de 1,5 uur terug was kreeg je dat weer terug. Was je later dan was je ook het statiegeld kwijt anders was het gratis. Morgen slecht weer verwacht, vooral regen. In de avond weer een ouderwetse zee-onweer gehad met reuze knallen. Dat waren we een tijdje al niet meer gewent.

Dinsdag 31 juli. Extra rustdag in Den Oever.

De vorige avond besloten om niet de Waddenzee op te gaan. Wil wilde eerst nog een jaar aan de boot wennen voordat we dat zouden gaan doen. Dus zo gezegd zo gedaan. De wandelschoenen aangedaan en met een paraplu naar het dorp gewandeld. Gezellig dorpje. Boodschapjes gedaan en rondgekeken over het Wad. Zelfs Den Helder zien liggen. Je kon de scheepswerf van de marine zelfs heel goed zien. Op de tergweg wilden wij graag de sluis zien. Dus een eindje omgelopen. Helaas waren er zoveel hekken dat wij niet eens in de buurt van de sluis konden komen. Weer een negatief oordeel voor Rijkswaterstaat. Dus vol des illusies terug naar boord. In de middag klaarde het op en stopte de regen en onweer.

Nog wat nautische en dus kaart technische dingen doorgenomen. We vonden het allebei leuk om te doen. Nu ook peilingen besproken. Verder kregen wij te maken met een nieuw fenomeen, nl de jachthavenkaart. Hiermee kon je alles betalen. Opwaarderen kon met de pinpas. Er zouden verschillende jachthavens mee werken. Zie http://seijsener.com/jachthaven/producten/jachthavenbetaalkaart

Woensdag 1 augustus 2012. Den Oever – Makkum. = 29 Km = Z/ZO 3 Bft

Om 11.20 uur uit Den Oever vertrokken zonder vast te lopen. Ik leer snel? Nu kwam echter de perikelen op de kaart ter sprake. Het schietoefengebied Breezand op VHF 71. Dus opgeroepen en geen antwoord. Ook centrale meldpost IJsselmeer niet. Ik heb toen weer de witte dus lage antenne gebruikt. Pas toen ik ons call sign PE7460 gebruikte antwoordde IJsselmeer. De ontvangst kwam binnen op post Stavoren(?) en was slecht. Zelfs de Atis kwam niet door. Omdat men ons toch in geval van nood kon ontvangen en er dus vermoedelijk geen schietoefeningen waren de gok gewaagd. Omdat we de halfwinder konden zetten hebben we de papegaaistok geprobeerd ofwel de spinnakerboom. Binnen een minuut zagen wij al dat deze krom ging staan. Dus snel weer gestreken. Nu wel een flexibele punt gebruikt voor. Met twee dubbele blokken hadden we een 4x vertraging, te bedienen vanuit de kuip. Dit ging heel goed. Maar ik kon de halfwinder niet te hoog doen omdat de koers echt halve winds was. Wat wij wel zagen is dat de schoten te klein waren. De halfwinder staat buiten de preekstoel en de schoten moeten buiten de rolfok om. Dus een raadsel hoe Evert dit heeft gedaan met de rode en groene lijn. Verder is de snelheid niet onder de 10 Km/u geweest. Via Breezand naar de invaart van de sluis Kornwerderzand gevaren maar in eerste instantie verkeken op de ingang van Makkum. De laptop heeft ons weer geholpen. Het was heel druk met schepen en allemaal wilden zij dat smalle toegangskanaaltje in bij Makkum. Was wel leuk. Bij de Marina hebben wij op C4 gelegen en op de wandelschoenen hebben wij het stadje bekeken.

Natuurlijk zijn we uit eten geweest. Patatje met Kipcorn en 1 blikje cassis voor ons beiden. Wel de haven bekeken met de platbodems. In versnelde pas de boot bereikt voor dat het ging regenen. Weer wat aspecten van het kaartlezen doorgenomen en de peilingen die Wil opgeschreven had in de kaart gezet. Zie logboek. Klopte aardig.

Donderdag 2 augustus 2012. Makkum – Hinderloopen – Workum – Gaastmeer. = 29 Km =

ZW/W 4/5 Water geladen in Makkum. 2281/1e reef.

Na crisisberaad besloten toch te gaan varen met die wind. Ging hartstikke goed. Het doel was eigenlijk Gaastmeer via Stavoren. Helaas ging het niet makkelijk om de punt van Hinderloopen te passeren. Dus beslist om bij Workum naar binnen te gaan en af te snijden naar het Gaastmeer. Volgens de navigatie van Wil liepen wij het lieve haventje van Workum binnen. In de havenkom lag een schip dwars en met dwarswind lag dat niet zo lekker voor ons. In de havenkom zagen wij allemaal borden met de teksten: Welkom in Hinderloopen! Dus de verkeerde haven. Snel er weer uit. Teruggevaren en nu wel bij Workum naar binnen. Door de sluis en de nauwe kanaaltjes van het dorp. Natuurlijk was er weer een motorkruiser van 20 meter die met dubbele schroef en boegschroef het schip nog niet eens goed aan de wal kon leggen en dwars in het vaarwater kwam te liggen. Wij dus maar wachten en met dwarswind het schip gaande houden. De tocht door Workum was wel schitterend. Het schutten kostte 5 en de bruggen 2 euro. Dus weer 7 euro lichter. Maar het was het wel waard. Tenslotte op het Gaastmeer aangekomen bij onze favoriete Marekritte. De sktsje van het Gaastmeer kwam nog even oefenen dus dat was een mooi gezicht. In de avond stond de wasbak van het toilet overvol en was overgelopen. Bleek dus dat je de monding kan dichtdraaien en loopt de kraan over als je water laadt en de boel vol is. Dat wisten wij nog niet. Dus met een emmer maar de bilge geleegd. De luchthapper werkte goed en druppelde alleen bij zwaar weer wat door. De peilingen die wij opgeschreven hadden konden wij niet in de kaart zetten. Het kan zijn dat wij niet nauwkeurig genoeg genoteerd hadden.

Vrijdag 3 augustus 2012. Extra dag Gaastmeer.

Na het wakker worden weer gezwommen. Dat is echt lekker. Lekker zonnetje gehad die dag.

De communicatie opgestart met de jongens over de verjaardag van Wil. Zij zouden komen maar konden geen vrij krijgen. Ik zou proberen in de buurt van de snelweg te blijven. We zouden wel zien.

Zaterdag 4 augustus 2012. Gaastmeer – Joure. = 23 Km = ZW 3

Wereldreis. Weer lekker wakker geworden met lekker zwemmen. Na het ontbijt zijn wij gaan zeilen. Via Heeg en het Friso kanaal naar het Margrietkanaal. Op het Frisokanaal kwam een geladen vachtschip van 110 m, de Quo Vadis, ons inhalen. Bij de binnenvaart is het dan te doen gebruikelijk dat het grote schip dat ingehaald wordt zijn snelheid verminderd zodat het allemaal wat sneller gaat. Dus de Dibo was het enige schip in de buurt en ik riep toen dat schip via marifoon op. “Quo Vadis als u wilt oplopen haal ik wel wat snelheid er af” zei ik. De schipper had niet in de gaten dat ik het was en mompelde zoiets dat hij toch niet harder kon door die jachtjes. Hij snapte de grap dus niet. Na het Frisokanaal de Kufurd overgestoken naar de Langweerder Wielen. Aan het einde hiervan hoefden wij alleen nog via de bruggen en waren wij bij Joure. Die bruggen waren wij al een aantal keren onderdoor gevaren. Maar ik kwam er achter dat dat met de etap met een doorvaarhoogte van 10m was. Dit schip had volgens Evert 12 m nodig. Snel op de kaart gekeken. Die vertelde ons dat de doorvaarhoogte 11,5 m was. Dus kwamen wij 50 cm te kort. Omdat wij nog iets twijfelden aan de hoogte en Rijkswaterstaat ook altijd een veiligheidsmarge inbouwde en wij de wind in de kont hadden, hebben wij vlak voor de brug een lijn aan de remming gemaakt waardoor we cm voor cm naar de brug konden. Toen bleek dat wij er NET onder door konden. Maar net is ook goed. Scheel ongeveer 20 Km omvaren. Dus eindelijk via de openstaande sluis naar Joure. Bleek een passantenhaven te zijn. Dat wil dus zeggen: binnenvaren en op een lege plaats gaan liggen. Anders dan wij gewent zijn nl eerst melden en dan een ligplaats aangewezen krijgen. Dus ook weer geleerd. Om 11.oo uur vertrokken van et Gaastmeer en om 15.oo uur al in Joure. Gezellige haven. Het stadje in gelopen en een ijsje gegeten. Toen brak er een onweersbui los. Iedereen moest schuilen. Na een half uur konden we weer lopen.

Zondag 5 augustus 2012. 2283 – 12,2 cm diesel. Joure Grute Griene SN29F = 8 Km =

Water geladen. Maar hier was wel een extra waterslang voor nodig. Na ongeveer 60 meter kwam het water bij ons. Wil riep op een ogenblik dat de waterpomp loszat. Zij had hem weer op het slangetje gedrukt. Omdat de waterzak (125 liter) helemaal volzat heb ik met duktape alles vastgezet. Door het kanaaltje naar het Sneekermeer. Althans zo ver zijn wij niet gekomen. Op de Goingariepe Poullen lag een leuke Marrekrite, nr.: SN 29F. Daar hebben we aan de Grute Grienen 2 dagen gelegen. Op de dag kwamen alle voor ons bekende soorten wedstrijdboten boten langs op 50 m. Dus van Optimist tot Regenboog en van Schakel naar BM enz. Echt leuk om te zien.

Maandag 6 augustus 2012. extra dag marrekrite SN29F

Vandaag lekker aan de steiger met WC eend het schip helemaal wit gemaakt en in de was gezet. Veel gezwommen en naar de wedstrijden gekeken. Tussendoor met de jongens contact gehad maar Wil had het al in de gaten dus vroeg of de jongens zouden komen. Ik heb dat maar verteld.

Dinsdag 7 augustus 2012. WIL JARIG. Marrekriten – Heeg = 16 Km =

Voor het ontbijt gezwommen en daarna op weg naar Heeg (13.00 uur). Besloten om via Joure weer terug te gaan. Ook die bruggen zouden we weer trotseren. Helaas moest het vanaf het Frisokanaal op de motor. Omstreeks 15.30 uur in Heeg aangekomen bij de Eendracht gelegen net als het jaar daarvoor. In het dorp op zoek gegaan naar een fuik en die ook gekocht. Omstreeks 19.00 ur kwamen de jongens dus was het feest compleet. Weer bij hetzelfde restaurant gegeten maar nu met 6 ipv 4 man. De rest van de vakantie geen eetgeld meer. Toch een geslaagde dag.

Woensdag 8 augustus 2012. Heeg – Stavoren – Trintelhaven. = 64 Km.

11.37 uur – 19.30 uur. ZW ¾ 2286 – 2290.

Vol goede moed begonnen met kruisrak naar Stavoren. Een wedstrijdje gedaan met een groot jacht maar die hebben we gewonnen door tactiek.

Ondertussen een bijna aanvaring gehad. Wij kwamen kruuisend op de vaargeul af waar een moterend zeiljacht opgelopen ging worden door een groot 20m motorkruiser. Door die oploopperikelen kwam dat motorjacht op de helft van de vaargeul. Ik kruiste die en had dus voorrang op die motorkruiser die geen SB wal voer. Hij ging naar BB uitwijken maar bleef gewoon doorvaren. Ik ook want ik had echt voorrang. Tot op 3 m nadering heb ik om een aanvaring te voorkomen, uitgeweken door overstaf te gaan. Ik riep dat ik voorrang had. (Ik had geen toeter bij de hand) Hij riep dat hij dat wist maar niet verder kon uitwijken omdat hij aan BB van de geul voer. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij een gashendel had en snelheid terug kon nemen om zodoende bij mij achterlangs te gaan. Ik zag dat het een oudere man was, ong 70 jaar, staande 2 m achter de stuurstand, dus hij voer gewoon op auto piloot. Hij had ons gewoon overvaren als ik niets gedaan had. Jammer dat je die mensen later nooit tegen komt om een goede discussie te hebben. Aan het einde van de Fluessen moesten wij de zeilen strijken en op de motor verder. Bij de sluis Stavoren was er weer zo’n grote motorkruiser die niet de sportlaan volgde om de schutten maar weer een voorrangsschutting wilde en langs de remming ging liggen. Toen wij ongeveer aan de beurt waren hoorde ik hem al bellen met de sluismeester. Hij mocht voor ons in de sluis. Ik heb hem even duidelijk gemaakt, samen met de anderen, dat hij zeker na ons pas aan de beurt was. Hierbij had hij in de gaten dat wij hier wel heel duidelijk waren. Dus wilde hij na ons de sluis in maar dat lukte niet meer. Als hij dus als eerste was gegaan hadden wij niet mee gekund en hadden wij een schutting moeten wachten. Hij balen en wij lachen. Na de schutting was het 15.30 uur. Dus 1 uur en 15 minuten er over gedaan. Toch besloten om naar de Trintelhaven te gaan vanwege de gunstige wind. ZW ¾ . Wel zagen wij een gitzwarte lucht cq bui tussen ons en de Trintelhaven. Die verplaatste zich naar het oosten dus daar zijn wij omheen gevaren. De Trintelhaven was alleen maar te bereiken door het fietpad te volgens langs de dijk Lelystad – Enkhuizen. Maar die betonning zagen wij pas het allerlaatste moment. Omstreeks 19.30 uur voeren wij die haven in nadat wij de laatste 2 Km op de motor hadden gevaren. Achteraf hebben wij nog nooit zoveel op een dag gevaren: 64 Km.

Donderdag 9 augustus 2012. Trintelhaven – Houtribhaven Lelystad = 26 Km.

ZW 1/3

Weinig wind en met de halfwinder richting Ketelbrug gevaren. Daar zouden Harry en Adrie vandaan komen en zouden wij samen naar Lelystad gaan. Bij de centrale kwamen wij elkaar tegen en keerden wij om gezamenlijk naar Lelystad te gaan. Harry had telefonisch om een box gevraagd. Wij moesten naar de passantenkom en aansluiten. Dat komt omdat ik het gewone nummer gebeld had dat niet opgenomen werd. Pas het laatst heb ik het 06 gebeld en had contact maar toen lag ik al in de haven. Het was daar wel knus en gezellig. In de avond gezellig aan boord van de Jadeze geweest en gekaart. Harry heeft in ieder geval verloren, net als verleden jaar. Wil had broodjes besteld dus die kan ik de volgende dag ophalen.

Vrijdag 10 augustus 2012. Houtribhaven / Eemmeer = 51 Km = W/N 1/3

Een stukje wezen wandelen om de broodjes die bestelt waren op te halen. Het duurde even voordat ik de winkel gevonden had. Het woord winkel was ook niet hetgeen de lading dekt,

Maar hadden precies wat nodig was en de broodjes waren lekker. Dus snel terug met de warme broodjes. Na het ontbijt toch nog snel op pad gegaan. Wij wilden die dag nog schutten door de Houtribsluizen en misschien nog wel de Eemhof halen maar dat was wel een heel grote afstand. Dus toen we de haven uitkwamen zagen wij een zeiljacht met buitenboordmotor de sluis benaderen om in te varen. Even wat gas erbij gedaan en gegokt. Men had ons al op de camera gezien want 20 minuten later lagen wij al aan de andere kant. Dat is dan een goede kant van RWS. Er was niet veel wind. Eigenlijk te weinig. Van alles geprobeerd maar in het begin wilde het niet. Dus de Genua 1 er op gezet en konden we lekker zeilen. Vreemd vanaf deze kant het paard van Marken te passeren. Je ziet het niet liggen omdat je op de kopse kant vaart. Ik moest echt op de laptop kijken en de kijker instellen m het te zien liggen. We zeilden lekker en vanaf de vluchthaven van Pampus was het vertrouwd terrein. Maar ook verdween de wind. Als laatste gingen wij ons zeil strijken en gingen op de motor het laatste stuk afleggen. Koers IJM13 gelegd en met de flow het nauwe gat in van de Hollandse brug. Het was rustig. Toch snel de Stichtse brug bereikt. Omstreeks 19.00 uur hebben wij het anker laten vallen bij ons eiland. `s avonds moe maar voldaan een borrel gedronken in de kuip. Morgen de laatste 7 Km.

Zaterdag 11 augustus 2012.

Zondag worden wij opgehaald dus de laatste dag lekker gewandeld en lui gedaan op het park.

Vakantie 2012 was zeer geslaagd. 375 Km gevaren en ik kan wel zeggen het overgrote deel op de zeilen. De nieuwe boot uitgeprobeerd en samen waren het eens dat wij superblij waren met de nieuwe aanwinst. Volgend jaar weer een stukje verder. In alle jachthavens gekeken hoe sommige boten het eea hadden gerealiseerd. Dus van de drie ankers was er een waar een gaatje boren genoeg zou zijn om mooi op de kop te monteren. De volgende keer weer wat van die klusjes. Tijdens de vakantie niet al te veel geklust als je in ogenschouw neemt dat je met een vreemde boot vaart.

Advertenties

Reacties»

1. Marcel Kok - 8 juli 2013

Hi, leuk stukje. Het voelt of ik er zelf bij was, zo beeldend geschreven.Ook wij zijn van een ETAP 22 overgestapt naar ietsje meer. Wij zeilen sinds een paar weken met een ETAP 28i. Deze zomer vanuit Enkhuizen naar Zeeland.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: