jump to navigation

Reis naar de Oostzee

Journaal kielOLYMPUS DIGITAL CAMERA

3o mei 2013 donderdag

Gisterenavond zijn Wim, Anneke en ik naar Hinderloopen gegaan. Ik mocht rijden dus het was wel even wennen met een automaat. Met de auto ook het aquaduct bij de Galamadammen bereden. Leuk hoor eens van een andere kant bekeken. Je moet dan mij voorstellen toen ik op de dijk liep en de Flip zag. Je moet dan een wolkje boven mijn hoofd voorstellen met daarin de tekst:” jeetje wat mooooooooooi”. Ik kreeg mijn eigen tweepersoons hut met eigen wc en natte cel dus douche. Zelfs kasten voor je kleren. Na wat gedronken te hebben en tv gekeken zijn we gaan slapen. Maar ja, nu moest ik alles nog in de kasten gaan leggen. Ik weet niet meer of ik geslapen heb. Ik werd gewoon plotseling wakker de volgende dag.

31 mei 2013 vrijdag zon, iets bewolking maar ook zon.4/5 bft

Vanmorgen omstreeks 0800, na een lekker ontbijtje met koffie, gaan schoonschippen. Het schip zat onder de muggen. De hoge drukreiniger uit het kabelgat gehaald. Het kabelgat is alleen al 3,5 m. Dus zwemvest om en zweten. Anneke had Gerard van het station gehaald. Onze derde bemanningslid. Anneke is met Luuk, mijn nieuwe hondenvriend, naar huis gegaan. Vanmiddag na het uitleggen van wat veiligheidsdingen en de manier waarop Wim alles wil hebben bij vertrek, uit de krappe haven met een 58ft ofwel een 17.40 m vertrokken. Eerst maar even foto’ gemaakt en een korte pauze. Ik vroeg aan Wim wanneer hij de motor wilde starten maar wij waren inmiddels al in Makkum. Tsja je hoort er weinig van. Het is dan ook een 5 cilinder. Het is 14.29 uuur en we komen net de sluis uit van kornwerderzand. Geschut met twee 2 masters. De eerste zee is een feit. We gaan de Boontjes op naar Harlingen. Vlak voor die haven zagen wij een leuk bierhaalbootje varen. Het bleek de EOS te zijn. Volgens Google en Wikipedia was dit het grootste particuliere zeilschip ter wereld. Het was 97,5 m lang en had 16 man vaste bemanning. Lijkt mij niets. Dan moet ik vechten om achter het roer te staan.

Bij Harlingen naar binnen via de Tjerk Hiddes sluizen en het Van Harinxmakanaal  op gegaan, erg leuk dus. Dit met een schip van 17,25 m door de Friese kanalen. Veel bruggen gepasseerd. Omstreeks 18.45 uur kwamen wij aan in ljouwert.  Wij lagen bij een mooi park, net als in Utrecht. Dus mooie grachten en veel bruggetjes. De Prinsentuin, de mooiste jachthaven van NL, volgens Gerard. Liggeld moet je betalen bij een automaat. We zijn uit eten gegaan bij een echte friet/bier annex eethuis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij terugkomst koffie gezet en kwam de vrouw van Gerard, Margreet met haar vriendin Femke langs. Op het verzoek van Gerard hebben zij twee gitaren meegenomen. Het zal een muziekaal weekje worden. Om 0100 naar bed.

1 juni 2013 0930 zaterdag bewolkt

Voor het vertrek even geschoonschipt in de keuken en de afwas gedaan. Er was wel een afwasmachine maar die gebruikt veel water. Tenslotte ben ik niet voor niets mee toch. Wim heeft ook die mooie stoelen in de kuip die wij ook wilden kopen. Nu dus proef gezeten en ze zitten lekkerder dan verwacht. Via de Dokkumer EE gevaren.
Lijkt wel een tweede weerribben. Je vaart gewoon door de achtertuintjes van de huizen.  Om 1200 bij dokkum voor de brug gelegen en de Friese Jumbo bezocht. De bruggen draaide toch niet tot 1300 uur. Onze kok, Gerard,  heeft de belangrijke voedsel boodschappen gedaan, Wim de evenzo belangrijke andere inkopen en ik heb de koekjes afdeling bevoorraad. Het was erg koud. De zeilpakken waren ook nog te koud. Ik heb het droogpak maar aangedaan, tenminste zonder bovenstuk maar wel met kol. Na de middag verder door de brug. De reis tot dan toe was prachtig. Veel achter het roer gestaan in de erg nauwe sloten dus wel een uitdaging. Maar gelukkig kreeg ik goede tips van Gerard en Wim.

Ruim voordat wij het Lauwersmeer op gingen hebben wij geprobeerd via de marifoon info te verkrijgen of dé sluis bij Zoutkamp wel te passeren was. Normaal staat die open maar in deze tijd waren ze met werkzaamheden bezig. Een uur lang allerlei kanalen volgens de staande mast route geprobeerd maar alleen post Waddenzee antwoordde een keer door te zeggen dat we VHF 84 moesten hebben. Wij kregen echt het gevoel niet serieus genomen te worden. Uiteindelijk vlak voor de sluis kreeg ik kontakt met een sexy stem die begon te praten. Vermoedelijk heeft ze die drie adonissen via de camera gezien en kreeg toen wel interesse. Bij een bepaalde brug dacht ik een schim van een brugwachter te zien in het huisje. Later bleek dat niet waar te zijn. Sinds die tijd moet ik van de mannen pillen slikken als ik fata morgana’s zag. Toch heb ik het echt gezien. Echt wel, ik ben toch niet gek, maar een helikopter!

Tegen 1900 uur kwamen wij in Garnswerd aan en hebben wij afgemeerd voor de brug. Met de mannen een whisky gedronken. Gerard heeft een lekker diner gemaakt. Macaroni met gehakt, roerbakgroenten en champions. Als toetje een choco toetje. Na het eten, zo tegen 2000 uur hebben wij een wandeling gemaakt door het idyllisch dorpje. Wim hebben wij vroeg naar bed gestuurd want die mistte Anneke te veel. Nadat ik wat pics gemailt had naar huis heb ik samen met Gerard de wereldproblemen besproken en deels opgelost. Ik wilde voor middernacht naar bed. Gerard vertelde echter dat de klok een uur achterliep omdat het teveel werk was om op tijd te zetten. Dus om 0100 naar Bed gegaan. Ik weet niet meer of ik lekker geslapen heb.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zondag 2 juni 2013

Vertrek om 0900 uit Garnswerd. Weer duurde het lang voordat wij via de marifoon de brugwachter te pakken hadden. Daarna een uurtje lekker gevaren. Echter bij de Zenikebrug ofwel de ingang bij Groningen, de stad, kregen wij te horen dat die dag er alleen in konvooi gevaren werd. Wij waren om 1300 de eerste ……. Wim vond dit een goed ogenblik en ik moest de vloer vegen met stoffer en blik, de vloer dweilen, afwassen, kuip schoonmaken, dek schrobben en de kasten afnemen. Dus twee uur later was ik daar mee klaar.  Wim kwam toen op het goede idee Anneke te bellen met de vraag of zij mij kon ophalen.  Anneke dacht natuurlijk meteen dat er iets mis was. maar Wim wilde een grapje maken om te zeggen dat ik te ijverig was met het schoonmaken en dat hij later in de problemen zou komen als Anneke dat ook van hem zou verwachten. Toen mocht ik nog even gitaar spelen en aan dek het journaal bijwerken. Er kwam nog een jacht afmeren. Ik moest van Wim helpen daarbij zodat hij een praatje pot kon maken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOm 1300 uur werd het licht groen en konden wij starten. Wij gingen in konvooi van drie schepen door de stad Groningen. Het was erg leuk en hadden veel bijkijks. Zelf in de flats kwam men op het balkon staan om te kijken naar dat grote en hoge schip. Op de helft was er een pauze van drie kwartier. Lekker aan dek in de zon gezeten op zo’n mooi stoeltje. Welke burger heeft het….. Wim heeft een medevaarder een album van Flipje gegeven. Iedereen kent flipje denk ik. Veel mensen die de Flip op de boot zien vragen of wij werkelijk uit Tiel komen. Na een leuke tocht waren wij in het Eemskanaal. Gelukkig konden wij op een gereefde fok zeilen. Soms voeren wij wel 8 knopen. Een vriend van Wim,  Jenne, heeft gezorgd dat wij een plaats hebben gekregen in de haven van Delfzijl. Dit omdat de hele haven vol ligt met schepen die op het betere weer wachten. Bij aankomst (1830) stonden Jenne en zijn vrouw Marte al te wachten en hebben wij langszij een Lindsen afgemeerd. Dus hebben wij maar meteen een drankje genomen. Was ontzettend gezellig.

Toen zij weg waren ben ik gaan omkleden en heb ik de gsm gepakt om te sms’en naar Gerrit, een collega en mede zeiler in Delfzijl. Ik stond nog op de trap toen de mannen riepen dat er iemand voor mij was. Dus bleek dat Gerrit mij al aan dek had zien staan. Heel toevallig en leuk. Ook hij heeft wat gedronken en zou de volgende dag vrij hebben. Hierna bij de chinees geweest en hebben wij lekker gegeten. Terug aan boord nog lekker gekletst over de reis en de plannen. Morgen blijven wij nog wachten vanwege het slechte weer. Dus sporten, gitaarspelen en naar Gerrit.Omstreeks 2400 naar bed gegaan.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maandag 3 juni

Het weer was te ruig om te vertrekken. Golven van meer dan 2m op de Waddenzee. Dus een dagje Delfzijl. Na het lekkere ontbijt snel afgewassen en lekker koffie gedronken. Gerrit belde al bijtijds op. Hij had vrij maar wilde de P boot laten zien aan Wim en Gerard. Dus vertrokken wij voor de rondleiding. Hartstikke leuk. Na de rondleiding ben ik nog even met Gerrit mee geweest naar de andere collega’s. Ook Hendrik-Jan was er. Dus ook gezellig. Hierna met Gerrit naar zijn eigen boot, de “Why Worry”, geweest. Prachtige boot. Hierbij was goed te zien dat Gerrit de ligplaats in de buurt had. Onderhoud is dan gewoon leuk. Het schip zag er prachtig uit en ook praktisch ingericht.

Veel ideeen opgedaan. Zo vliegt een dag weer om.  In de namiddag wat klusjes gedaan en Wim geholpen met het vastzetten van een scepter en de afvoer van mijn hut verbeterd. In de avond gitaar gespeeld met de huisband.

Dinsdag 4 juni bewolkt koud

De reis begon vanuit Delfzijl en met stroom mee gingen wij over de Eems naar het noorden. Bij de Emshornplatte ging het stuurboord uit. wij gingen via de Wadden, dus binnendoor naar Norderney.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Via de ondiepte bij de Osterems staken wij over om via het schuitensand naar het eiland Memmert te koersen. Dat oversteken was een heel avontuur.  De Aeolus, het schip van Jenne en Marte, was konvooileider. Konvooigrootte was ongeveer 10 schepen. Op kanaal 10 van de marifoon hadden wij het kontakt onderling.  zelfs een aantal engelsen waren erbij.  Zoals wij hoorden via hun onderling contact gingen zij mee met een paar “locals”.

De diepgang van de verschillen schepen was snel bekend en varieerde van 1,25 tot 1,95 voor de Elan. Om 1638 (hoogwater was 1450) voeren wij bij boei 42 naar binnen. Bij boei 40 werd het spannend en was er niet genoeg diepte, dus ging iedereen op advies van Jenne voor anker. Om 1820 ging het anker op en ging de Aeolus opvaren naar 38. Tussen 38 en 38a was het spannend. de Aeolus en twee andere kruisers waren verschillende keren vastgelopen. Even later kregen wij door dat de eersten met een minimum diepte van 1.7 m over de drempel waren. Dus om 1830 haalden wij het anker op en gingen varen bij 38a, om 1840 hadden wij bij een minimumdiepte van 1.7m, bij 38a, de drempel gepasseerd en werd de diepte weer meer dan 2,2m. Hiermee waren wij er nog niet want plotseling, op 3/4 tussen  38 en 36, liepen wij vast. maar een beetje gas terug was genoeg om door te gaan. dat was om 1851.

Onder Memmert door, via de “Mermmert wadfahrwasser” gingen wij verder. Hier kon je zien dat men niet veel onderhoud aan de Waddenzee spendeerde. De bomen kwamen boven het water uit alleen hier noemde het men staken.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het wantij was afgebakend door staken en daar moet je zowat tegenaan varen. de diepte was daar ong. 2,1m. hierna ging het snel en voeren wij op het zeegat bij Nordeneij. Er stond een hoge deining. dus even flink slingeren en de haven in. Een uur later kwam de rest aan en hebben wij touwtjes aangepakt. gezellig nog wat gedronken en naar de kooi gegaan. Gerard had tijdens de reis eten gekookt zodat onze magen ook gevuld waren. Deze reis heb ik mijn laptop mee laten lopen en alles opgenomen.

Woensdag 5 juni minder koud en 3 bft.

De zon scheen en lekker naar het dorp gewandeld. Je kreeg het idee van een koloniaal eiland. Allemaal grote hotels met plantsoenen. Veel oude mensen. De stranden stonden vol met ouderwetse strandstoelen zum vermieten. Hier een echte Norderney cap gekocht want die moest ik nog hebben.

OLYMPUS DIGITAL CAMERALekker op een terrasje gaan zitten maar die bleek pas om 1100 uur te openen. Evenals 4 andere terrassen. Gelukkig was er een wel open en daar hebben we koffie gedronken.

Ik heb toen voor allebei de mannen een beeldje gekocht als aandenken aan deze reis. Zie de foto die boek(hout)delen spreekt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wim kocht in een winkeltje lekkere champagne, merk rotkapchen. Zoveel als wij konden dragen. Dus hierna terug naar het schip waar wij Jenne en Marte zagen vertrekken. De boot gereed gemaakt en toen bleek dat Jenne weer terug kwam ivm mist. Vertrokken uit Norderney varend langs de stranden en hotels. Wij zagen veel, maar geen mist. Misschien dat Jenne zijn bril niet schoon had gemaakt of teveel onder de indruk was van de schoonheid van Marte.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Samen met Gerard een studie gemaakt van de drie shipping lanes die wij over moesten steken. Na een lekkere reis waarin wij ook een groot deel gezeild hebben kwamen wij bij de Elbe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hier kwamen de grote jongens wel erg dicht langs varen. Veel coastguard en wasserschutspolitzei. Volgens Wim en Gerard lagen zij op de loer om ons te pakken. Mijn mening was dat zij veel aan het kaarten, koffie drinken en eten waren. In Cuxhaven afgemeerd.

Op de steiger voor schepen boven de 15m lagen allemaal kleinere afgemeerd. Dus wij hadden geen plaats. Afgemeerd langszij een 12m lange motorkruiser met daarin twee oudere Duitser in de leeftijd van Wim en Gerard. Weer lekker bijgeklets onder het genot van een drankje en naar de kooien gegaan.

Donderdag 6 juni

Opgestaan 0730 en 0845 voeren wij al. Het was maar een klein stukje de Elbe op. De sluisdeur van Brunsbudel ging net dicht toen wij aankwamen. Gelukkig kwam er nog een coaster en konden wij mee. Wim had ronde bollen, gevuld met water, als fenders meegenomen die in het water bleven. Dat was een mooi plan omdat wij moesten afmeren op drijvende steigers. In het NOK veel grote schepen gezien.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dus het NOK was voor de tweede keer een feit.  Verder was het een recht kanaal en buiten wat schepen was niets te zien. omstreeks 1550 afgemeerd in Rendsberg. Wij mochten niet mee van Wim naar de havenmeester.  Het bleek een jonge blom van een havenmeesteres te zijn, blond met blauwe ogen. Bang misschien dat twee van die adonissen zoals Gerard en mij, te veel indruk zouden maken. De rugzakken werden leeg gemaakt op advies van Wim.  Wandelend ervaarden wij dat de stad een leuk centrum had in de duitse oude en nieuwe stijl. Maar wij liepen op een gegeven moment de stad uit naar een winkelcentrum. Hier voelden wij al nattigheid want wij hadden niet veel voorraad nodig. Dit keer kwam niet de aap maar de champagne uit de mouw. Hier kon je veeeeeel rotkapchen krijgen en een fles of 14 werd ingeslagen. Alles verdeeld over de rugzakken en een plastic tas voor Gerard. Als beloning kregen wij van Wim een lekker aardbeien ijsje. Echt smullen. De terugweg was ook mooi langs de waterlijn. Bij terugkomst waren nog een paar schepen met hoge masten in de haven gekomen. Maar die van Wim was toch het hoogste.

We werden door Wim getrakteerd op een lekker etentje. Veel lekker vlees met gebakken aardappelen. Welleswaar niet zo lekker als Gerard kon koken maar toch lekker. Na die tijd even napraten over verlichting, vaarbewijs en marifoon certificaten onder het genot van een lekkere “coal ita” whisky en lekker naar de kooi.

Vrijdag 7juni

Lekker geslapen. Bij de douche kwam ik er achter dat je met euros moet betalen dus weer terug. Maar dan had je ook wat.  Gebunkert bij de mooie havenmeesteres en na een ontbijtje met verse bolletjes, geregeld door Wim, vertrokken wij om 0906. Wij begonnen aan Het tweede deel van het kanaal.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De grote sluis door ging makkelijk. Dit keer met marifooncontact. Eigenlijk hebben wij maar een half uur moeten wachten op een bunkerbootje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toen nog een uurtje varen op het begin van de ostzee. Een totaal ander land met strand enz. In kiel in de slicksee bij de olympia haven was het einde van de reis. De slang aangesloten en buiten ook alles netjes gemaakt. Voor het eten zag ik de vrouwen al aankomen dus kon op tijd alarm geven. Gerard heeft lekker gekookt. Gebakken aardappeltjes met stukjes kip en sla. Maar dan op een goede manier gemaakt.

Met de vrouwen de auto leegehaald en terug naar boord. Morgen ga ik met de trein naar
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAhuis en Gerard en Margreet blijven tot en met dinsdag.

Zaterdag 8 juni

Ik had gisteren al overlegd met Wim en Gerard. Ik zou vandaag met de trein naar huis gaan. Anders werd het pas maandag en dan zou ik pas in de avond thuis zijn. Dinsdag moest ik echter al vroeg beginnen bij de baas. Verder was de situatie thuis weer slechter mbt mijn zwager. Dus Wim had gebeld en gehoord dat om 1121 een trein zou gaan richting flipjeland. Ik had het hoogstnoodzakelijke al gepakt en dat paste allemaal in een rugzak en twee grote tassen. Maar ik had de tas met wieltjes bij mij dus dat moest lukken. Iedereen stond extra vroeg op en in gezelschap van Luuk zijn wij met de auto naar Kiel gegaan. Wim reed de parkeergarage in maar kon nergens parkeren. De meeste waren gereserveerd voor vrouwelijke chaffeuzes!!!!!!!!!!!!

Nooit van gehoord. Maarja Wim is een man dus kon daar niet parkeren. Volgens mij waren die plaatsen ook extra breed. Wim liep mee om een kaartje te kopen. In de hal zat een chagerijnige ouwe vent te mopperen dat iemand een fiets bij zich had en dat wij in een rij stonden terwijl er banken waren en wij nummertjes hadden getrokken enz. De trein bleek 1011 te gaan maar in twee minuten was erg krap. De volgende ging 1238 uur. Er werd door de groep besloten om eerst de koffers in een kluis te doen en koffie te drinken op een terrasje. Luuk had het hart gestolen van een dienstertje en die kwam een bakje water brengen. Dat scheelde weer een uur wachten. Na afscheid te hebben genomen van allen en hun vooral bedankt te hebben gingen zij de stad in waar de vrouwen zouden proberen de stad Kiel leeg te plunderen. Ik ben nog even een brug overgelopen en heb wat aan het water gezeten naar de cruise schepen en wat platbodems gekeken. Op het station gekomen heb ik de koffers gepakt en ben naar het perron gegaan. op dat moment waren net twee cruiseschepen binnen gekomen dus de perrons werden overspoeld door rimpelsaurissen met wieltjeskoffers. Naar mijn gevoel wel duizenden. Het was een intercity van het oudste soort maar 1238 vertrokken, 1526 overgestap in Osnabrucke en via Amersfoort, utrecht kwam ik ongeveer 1930 aan in Tiel. Dus einde reis en het begin van een warm onthaal dat ik verder maar niet beschrijf.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vanaf deze plaats wil ik Wim en Anneke nogmaals bedanken voor de mooie reis. Het was een hele ervaring. Ook wil ik Gerard en Margreet voor de gezelligheid bedanken.