jump to navigation

2014 Pinksterreis Vlieland

kaart 12062014Pinkstertrip naar Vlieland 2014

 

Zondag 1 juni

Zondagavond meteen na de dienst en gegeten te hebben, zijn we in de auto gestapt en aan boord gegaan.nog even lekker in de kuip wat gedronken en vroeg naar bed.

 

Maandag 2 juni 2014

De volgende morgen water geladen en gebunkerd. Wil had aan alles gedacht maar het brood was vergeten, dus nog snel even naar de buurtsuper van centeparcs.

Helaas moesten wij op de motor beginnen omdat er geen wind was en datgene dat er was stond de verkeerde kant op. Het nieuwe navigatiesysteem met GPS, windmeter en AIS startte meteen goed op en hadden we erg veel plezier van. Alles kwam nu op mijn ipad en die had een mooi plaatsje onder de buiskap gekregen. Toen we bij de Hollandse brug kwamen werden snel de zeilen gehesen en vanaf boei IJmeer13 ging het richting het noorden. Het doel was die dag Enkhuizen. Die afstand was ongeveer 77 Km. Met het nieuwe navigatiesysteem meteen een track laten opnemen dus kunnen we later zien hoe wij gevaren hebben. 2100 uur kwamen we in de haven aan. Dit keer niet naar de jachthaven gevaren maar in de voorhaven voor anker gegaan op het terrein van het openluchtmuseum. Toen we naar bed wilden echter bleek dat ons anker niet goed lag. Dus de motor gestart en ergens anders gaan liggen. Dit keer hadden we al het vertrouwen er in dat we bleven liggen.

 

Dinsdag 3 juni

Vanmorgen eerst betaald. Omdat we een ankerplaats hadden behoefden we maar 5 eurie te betalen. Normaliter was dat 17.50. Dus omdat ik toch geld over had meteen maar naar de winkel gelopen. Een heuse HP33 stroomatlas, een toeter op gas en wat kleine dingen gehaald. De wind was volledig gedraaid en we gingen voor de winds in een rechte lijn naar Makkum. De halfwinder heeft goede diensten bewezen. Omstreeks 1000 uur weggevaren en om 1730 waren wij in de haven van Makkum. Er was weinig wind dus niet slecht. In de avond lekker weer in de marina Makkum gelegen.

 

Woensdag 4 juniP6087926_1

De grote oversteek over de Waddenzee. Op tijd opgestaan en gereed gemaakt om te vertrekken. Op dat moment verlieten 15 grote zeiljachten de haven. Mijn gedachte was natuurlijk: oh die gaan ook naar de sluis en na de Wadden. Gelukkig gingen die naar het zuiden. De Lorenssluis stond open dus we konden er meteen in. Tocht nog even een halfuur wachten en kwamen er een vier tal boten bij. De schutting duurde nog geen vijf minuten en het verval was ongeveer twintig cm. Lekker de zeilen gehesen en met een ruime wind naar Harlingen. Hier hadden we stroom mee en voeren op de zeilen ongeveer 14,5 km/u. Om 1330 was daar hoog water en zou het weer zakken. Dan zouden we stroom mee krijgen. Omdat we ruim tijd voor de sluis en voor de tocht naar Harlingen hadden gepland waren we daar al voor 1130. Toch maar doorgevaren. Wind was kracht 2/3 van achteren. Toch maar de motor aan om een snelheid van 8 km/u te halen. We hadden nu nog stroom tegen omdat we voor de kentering zeilden. Onderweg hebben we allebei genoten van de Vissersschepen, veerboten groot/klein, snel/langzaam, landingsvaartuigen, zeeschepen, loodsboten en andere recreatie. Natuurlijk kwam er bij Terschelling een giga bui. Een tijd kracht 5 en soms 6 bft. Ook hagel en regen. De golven waren soms 1,5 m in de kont maar dat was meer van de veerboten. Dat gebeurde op het laatste stukje. Op de Griend en de Richel waren geen zeehondjes te zien. Jammer.

Dus met 4 bft op de zij, de smalle haveningang van Vlieland in. Geen probleem voor een grote rivieren schipper toch? Ging prima. Via kanaal 12 al contact gehad met de havenmeester en we konden een plekje uitzoeken aan de H steiger tussen de G en H. Dus naar binnengevaren en doorgegaan naar de steiger. We zagen toen dat de plekken aan de G steiger verkeerd op de wind lagen dus wilde we aan de andere kant van de H gaan liggen met de kop in de wind. Dus de steiger rond en plotseling kwam er een man naar buiten en riep dat we op moesten passen op de ketting. Op dat moment zag ik op een hoogte van 5 m een ketting hangen. Snel actie ondernomen en op tijd de boot stil. Na veel manouevreren de boot gedraaid en aan de juiste zijde van de steiger maar met de kont naar de steiger gaan liggen zoals in Saint Tropes. Hi! De mensen waren allemaal aardig en na de formaliteiten afgehandeld te hebben hebben we lekker Ossehaasje gegeten met gebakken aardappelen en uitgebuikt door naar het dorp te wandelen. Hier een lekker ijsje gegeten en weer terug. Het bleef regenachtig dus maar het tentje opgezet over de kuip. ‘S nachts een storm over ons heen gekregen waardoor we nogal licht sliepen. Wil is er ook even uit geweest. Toch lekker in slaap gevallen.

P6067822_1

Donderdag 5 juni.

De douche was lekker maar de mensen keken wel op toen we ze allemaal goedmorgen toewensten. Aan boord gekomen snapten we het wel. Het was nl al 1300 uur. Zo lang hadden we nog nooit geslapen. Na een paar buien begon de zon door te komen. Plotseling hoorden wij een helicopter. Het was leuk om te zien dat een SAR (search and resque) heli naast de jachthaven ging opstijgen met een patient. Vandaar nl mochten de zeilschepen niet achterin de haven liggen. De masten zouden te dicht bij de heliplaats liggen.

Voor het ontbijt naar de haven winkel geweest. Bleek een duur en macrobilogischgezondetenwinkel te zijn. Maar dat bleek later pas. Men vroeg of ik het kon vinden en Van de Kamp vroeg natuurlijk waar het “gewone brood” lag. Toen kreeg ik het hele verhaal van die macrobio….enz. De wandelschoenen aan en de paden op en de lanen in. Naar het dorp om in de dorpsstraat boodschapjes te doen bij de plaatselijke SPAR (ja die bestaat nog) en de banketbakster. Hier ook de plaatselijke koekies gekocht, dumpkes en juthout ( soort krentenbrood). Nog meer lekker spul gehaald en vanavond eten we zalm met gebakken aardappeltjes, mmmmmmmm. We hopen dat vanavond de wind gaat liggen en dat het rustig wordt.

100_6689

Vrijdag 6 juni

Vandaag 25? Graden. Vroeg opgestaan en fietsen gehuurd bij Zeelen achter de dijk. We zagen er zo betrouwbaar uit dat hij niet eens de fietsen scande en wij geen borg behoefden te betalen. Heerlijk gewoon de duinen in, het strand op en de heide en de bossen door. Toch nog wel erg groot zo’n eiland. Vooral als je 4bft wind tegen hebt en op een zeeeeer heuvelachtig duinpad rijdt. Tien hele kilometer en toen waren we pas aan het einde van het fietspad. Lekker koffie gedronken op het terras van het Posthuijs. Vroeger werd hier de post gedumpt door de zeeschepen en via land en zee naar Den Helder gebracht. Het ging toen nog niet per postduif omdat het papier te zwaar was denk ik. Ongelooflijk zon mooie natuur. Paarden en bokken en velden van cranberry. Toen we aan het andere eind van het eiland waren was de kaart van het fototoestel vol! Maar we wilden nog naar de vuurtoren! Dus Wil op een bankje gaan zitten en ik ff aan boord om de card leeg te maken. Tenminste ik had de cardreader mee van Paul. Overigens ook zijn fototoestel. Bleek dus dat de cardreader niet goed werkte op de laptop. Dus maar dubbele foto’s verwijderd. Later nog een proggie van scandisk geinstalleerd maar het mocht niet baten. Toen we de klim hadden voltooid naar de vuurtoren bleek hij net gesloten te zijn. Maar het uitzicht was mooi. En mooie foto’s gemaakt. Bij terugkomst in de haven maar uit eten gegaan bij een cafetaria. Patatjes dus met een kipburger op een puntbroodje. Bij verschillende winkels geprobeerd een card te krijgen maar deze oude had niemand meer. Een plaatselijke nerd in een kadoshop zou het wel regelen. Morgen was er een nieuwe card beloofde hij. Ook gebeld voor een vaartochtje naar de zeehondjes 100_6686met de P177. Later in de haven gesproken met die man. Zijn motor werd te warm dus morgen hoorden we of het door zou gaan. Wel wilde hij alles weten van de P177 zoals waar hij gevaren had enz. Ik had gezegd dat wij nog voeren met de P154.  In de avond was er vermoedelijk geen havenmeester want het was erg druk en de ketting was doorgevaren waardoor zeilschepen toch achterin kwamen te liggen. Vanavond een hele grote strandwandeling gemaakt. Toevallig kwamen wij uit bij een strandtent, ’t Badhuys waar ze volgens Wil hele lekkere fruitsorbets hadden. Wat een toeval. Dus moesten we allebei proberen. Dat terwijl er een mooie zonsondergang was. Wat romantisch he? Terug aan boord belde Frank Terwisga dat hij met de Columbus op de Maas voer en een bruiloftsfeest had aan boord met een live band. Er kwam een gele jetski aan die het leuk vond om een golf over het tweede dek te gooien. Nu moest hij aangifte doen want de band had 7000 euro schade. Erik vd Herk gebeld die de boel zou regelen. Hij was alleen thuis omdat de vrouw met de kinderen op vakantie was. Maar genoeg van het werk.

P6077864_1

Zaterdag 7 juni

Lekker geslapen alleen vannacht vreselijke kramp. Dat is nou het lot van een atleet. Verder weer in coma gelegen. In de morgen de man van de P177 gesproken en it gaet on! De haven ligt helemaal vol. Wel gezellig.  In de middag met de rugzak eerst nog even naar het dorp gewandeld en ja hoor er lag een nieuwe card, opgestuurd vanuit het vaste land. Goed he op die eilanden. Toen snel weer terug voor de zeehondjes. Met de eigen zwemvesten naar Jan King gegaan. Hij zat al op ons te wachten. Hem vertelt dat ik samen met de oude monteur van de P177 de computer in zou duiken en dat hij het hele onderhoudsplan zou krijgen. Niets was hem meer te dol. Hij heeft erg zijn best gedaan en ons wel heeeeeel veel zeehonden laten zien. Voor Wil was het dubbel feest want zij genoot ook erg van haar eerste keer varen met een RIB en dat met 75 km/u over het water. Van alles veel foto’s gemaakt met het toestel van Paul. We hadden immers ruimte zat op de nieuwe card. Als we thuis zijn zien we wel of ze gelukt zijn. De zeehondjes lagen op de Engelsmanplaat voor Terschelling. Helemaal onder de indruk ook van de uitleg van Jan, terug naar de haven. In de avond weer naar het dorp gegaan want Wil wilde haar dagelijks ijsje. Ja, slecht he maar ik moest meedoen. Was toch weer 2x 2,5 km. Dus lekker sportief. Iedereen in de haven was de hele dag aan het wandelen met rugzakken op.

100_6675

Zondag 8 juni.

Vandaag een rustdag. Veel zon dus ook kleurtje bijwerken gedaan. De buurman, Sander, bleek een docent van de zeezeilers van Marken te zijn. Hij zat veel in noord, oost en zuid Engeland met cursisten. Ook de Wadden met enkele zeegaten waren mogelijk. Hij vond dat ik alles goed voorbereidt had maar terloops zei hij dat wij veel makkelijker via de Inschot naar Kornwerderzand konden. Dat was goed te doen met onze diepgang. Pfffff had ik net alles uitgerekend om via de Blauwe sleng en Harlingen naar Kornwerderzand te gaan, maakte hij mij zowat weer gek. Dus de stroomatlas erbij en weer alles uitgerekend. Bleek dat ik tussen 1700 en 2200 uur over de ondiepte kon met onze diepgang. Dus opnieuw uitrekenen hoe laat ik dan met die stroming bij die ondiepte zou zijn. Dus weer een uur later weg uit Vlieland.

Wat een avontuur. Morgen was de dag der waarheid. In de avond nog naar het dorp en op de terugweg schelpen verzameld.

P6097975_1

Maandag 9 juni

De dag van de Zeereis inclusief het avontuur van de berekeningen van getij en stroming. In de morgen nog in de zon gelegen maar veel rust was er niet. Bij het verlaten van de haven was er nog een Goof die duidelijk wilde maken dat ik de reis niet goed gepland had omdat wij veel later vertrokken en het weer slechter werd. Wat hij niet wist was dat de aangekondigde buien met zeer zware windstoten pas in de avond zouden komen. Balletje. Er zijn altijd mensen die het beter weten. Later bleek dat wij een ontzettend mooie dag hadden met veel zon en wind.Ongelooflijk dat wij op een gegeven moment 14,5 km/u voeren door die stroming en zeilend. Dus de motor was niet meer nodig. Die route was 7 km korter en hierdoor liepen wij ook nog een stuk stroom tegen mis. Hierdoor liepen wij inclusief schutten bij de Lorenssluis, al om 1900 uur binnen bij Makkum. Op reis kwamen we langs een gasplatform. Het plaatje was compleet met een platform op zee.

Al die dagen hadden wij geen mug gezien. Die heb je niet op zout water. Een reden om de zomervakantie ook op de zee of waddeneilanden te houden. We waren nog niet terug of de muggen vielen ons aan. Helemaal lekgeprikt werden we. Verder kwam nog bij dat we 30 graden hadden en geen regen dus het was ’s avonds barstend benauwd. En het wilde maar niet regenen. Dus in ieder geval ruim voor de zware buien binnen in Makkum. Aan boord de ventilator aangedaan en een flinke borrel gedronken.

 

Dinsdag 10 juni

Naar buiten gevaren maar geen wind. Dus de motor gest



P6077902_1
art. Na ongeveer een uurtje kwam er wind. Precies goed. Kracht 4 dus met 10/11 km/u richting Vrouwenzand bij Stavoren. Hier viel de beslissing dat het Lelystad zou worden. De hele middag die wind gehouden. Pure zeilplezier deze dag. Bij Lelystad meteen doorgeschut in de houtribsluis en op de ankerplaats bij de verenigingshaven gelegen.

Morgen verder. Tot waar zien we dan wel weer. We go where the wind brings us.

 

Woensdag 11 juni

Vandaag opgestaan met een lekkere zon maar niet veel wind. Wel lekker uitgeslapen. Na het ontbijt anker op die dit keer erg vast zat en vooral onder de blauwe modder. Buitengaats leek het er op dat we geluk zouden hebben en met de ZW wind net in de richting van de vluchthaven Pampus zouden kunnen. De voorspellingen waren dat de wind zou draaien van ZW naar NW. De wind was niet veel en we zijn maar gaan moteren tot er wind zou komen. Dat bleek na een uurtje wel het geval te zijn en het werd zelfs weer als de hele week een wind kracht 3/4 bft. Dus gigantisch mooi zeilweer. Het werd even twijfelen of we de hoek bij vluchthaven zouden kunnen mislopen. Dus geen gezeur, afvallen en snelheid maken, dan maar een keer kruisen. Dat kruisen werd wel zowat een passage naar het paard van Marken maar dan heb je ook wat. Heerlijk gezeilt. De wind draaide inderdaad maar ipv naar het NW want gunstig zou zijn werd het Zuid. We konden nog maar net de Hollandse brug halen.  Daar waren werkzaamheden en drie doorgangen waren afgesloten. Toch lekker verder gezeilt en tot het eiland van ons in het Eemmeer een snelheid van 7 tot 9,5 km/u gehouden. Bij het eiland voor anker en weer, net als onderweg, veel foto’s gemaakt. Zelfs gezwommen want de temperatuur van het water was ongeveer 20 graden. Lang in de kuip zitten lezen en wat gedronken. Morgen de laatste kilometers naar de haven. Pff een echte reis van 9 km, maar eerst zonnen, schoonschippen en niks doen.

 

Donderdag 12 juni

De naar huis gaan dag.  Wakker worden, opstaan, zwemmen, ontbijtje. Maar bij het einde van het zwemmen ging wil het zwemtrapje op en duikelde achterover met trap en al in het water. Daar lagen we dan allebei in het water. Hoe nu aan boord? Gelukkig zat het zwemtrapje aan een klein touwtje vast en had ik een drijfding met een lijn in het water. De trap met die lijnen zo hoog mogelijk vastgemaakt en konden wij weer aan boord. Met windkracht 2/3 weer terug naar de Eemhof. Alles weer van kant gemaakt en de boot is weer klaar voor de volgende vakantie. Tenminste alleen het trapje nog even maken. Heeeeeerlijke vakantie gehad.

 

 

 

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: